Konkurrenter

Triumph Tiger beveger seg i klassen "tunge offroadere". Det er ikke så altfor mange om beinet i denne klassen, men Tiger må likevel finne seg i konkurranse.

Publisert

Triumph Tiger er den eneste tresylindrede offroaderen på markedet. Motoren yter respektable 87 hestekrefter og har et maksimalt dreiemoment på 85 Nm. En splitter ny Tiger koster deg snaue 155.000 kroner. Men holder dette til å hamle opp med konkurrentene?

Yamaha TDM 850

Ja, hvis vi utelukkende legger vekt på pris og ytelser, så er det ikke Tiger noe dårlig kjøp. Den rimeligste konkurrenten er Yamaha TDM 850, som koster knappe 135.000 kroner, altså 20.000 kroner mindre enn du må ut med for en Tiger. Til gjengjeld må du nøye deg med en parallell-twin som yter 77 hestekrefter og 77 Nm. Motoren i TDM trenger imidlertid ikke slepe på mer enn 198 kilo tørrvekt, i motsetning til Tigerens 215. Og for kortvokste er åpenbart TDM å foretrekke, med en setehøyde på 79,5 centimeter. Alle de andre konkurrentenes setehøyde ligger nemlig mellom 84 og 86 cm.

Honda XL 1000 Varadero

Honda XL 1000 Varadero er en annen konkurrent fra Japan. V-twin-motoren på 996 ccm yter 95 hestekrefter og hele 99 Nm. Og prisen er heller ikke så verst, snaue 160.000 kroner. Varadero har imidlertid i likhet med TDM bare fem gir, i motsetning til Tiger og de to følgende konkurrentene, som har sekstrinns girkasser.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer