Verken Mercedes-Benz E- eller C-klasse klarte det. Heller ikke Volvo V70, BMW X1, Audi A4, Volkswagen Golf eller Toyota Avensis. Hva var det de ikke klarte? Jo, å oppnå 16,0 av 16,0 oppnåelige poeng i Euro NCAPs frontkollisjonstest.
Chevrolet Cruze derimot, klarte det, som den aller første av 47 biler som er testet etter Euro NCAPs nye regelverk. Cruze er en global Chevrolet-modell, men er ifølge den norske Chevrolet-importøren utviklet i Sør-Korea, der den også produseres.
Gjennomgående solide resultater
Og Cruze er ikke bare imponerende i frontkollisjoner. Den takler åpenbart også sidekollisjoner meget godt. Ikke bare oppnådde den respektable 7,4 av 8,0 oppnåelige poeng i stolpetesten, den oppnådde også full pott - 8,0 poeng - i sidekollisjonstesten. For ikke å nevne 3,1 av 4,0 oppnåelige poeng i nakkeslengtesten, noe som er langt bedre enn gjennomsnittet. For å sette dette nakkesleng-tallet i perspektiv kan det nevnes at både BMW X1 og Mercedes-Benz E-klasse måtte nøye seg med 2,5 poeng i denne øvelsen, mens Mercedes-Benz GLK endte opp med 2,4.
Les også: Pinlig for Toyota
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger