I 2018 ble det ikke registrert brudd på grenseverdiene for helseskadelige NOx-utslipp i norske byer, for første gang siden disse målingene startet. Samtidig viser tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV), at utslippene av klimagassen CO₂ fra nye biler som selges i Norge har gått ned fra 183 gram per kilometer i 2001 til 62 gram ved utgangen av 2018.
Det må presiseres at OFV-tallene ikke er faktisk målte utslipp, men de offisielle utslippstallene som rapporteres inn av bilprodusentene selv etter gjeldende normer.

Elbil: De beste bruktkjøpene
Mer elbil - mindre diesel
- Nøkkelen til suksessen ligger i summen av alle tiltakene som er gjennomført. Det er alt fra europeiske utslippskrav til lokale byvekstavtaler. Det er ikke ett enkelt tiltak som har løst floken med utslipp av helseskadelig nitrogendioksid (NO₂), sier sjefingeniør Karl Idar Gjerstad i Statens vegvesen til Dinside.
Veitrafikken står for 80 prosent av NO₂-konsentrasjonen i byene, ifølge Norsk institutt for luftforskning (NILU). Mange flere elbiler og færre dieselbiler bidrar derfor mye for å få ned NO₂-utslippet.

Får ikke solgt disse elbilene
De siste årene har det vært stort fokus på NOx-utslipp (der NO₂ er den farlige delen) fra dieselbiler i byene. I 2018 ble grenseverdiene for NO₂ overholdt på alle målestasjonene i alle de store byene i Norge. Det er Folkehelseinstituttet og Miljødirektoratet som har fastsatt kriteriene for hvilke nivåer som er trygge for de aller fleste.

Har tatt tid
- For å redusere nivået av NO₂, må man enten ha færre kjøretøyer eller lavere utslipp per kjøretøy. Dieselbiler har høyere utslipp enn bensinbiler, mens elbiler ikke slipper ut noe. Endring i kjøretøyparken, infrastruktur og transportmuligheter tar lang tid. Derfor var det først i 2018 at grenseverdiene ble overholdt hos samtlige målestasjoner i Norge, sier Gjerstad, som mener at vi fortsatt har en jobb å gjøre.
- For det første dekker målestasjonene bare punkter i byene. I tillegg spiller været inn. Vi må ha en litt bedre margin opp til grenseverdien for å være trygge på god luft, selv om det legger seg et «kuldelokk» over byene, fortsetter sjefsingeniøren.

Én tredel CO₂
Når det gjelder utslippet av klimagassen karbondioksid (CO₂) fra de nye bilene som selges i Norge, har nedgangen vært enda tydeligere. I 2001 var gjennomsnitts-utslippet fra de nye bilene 183 gram per kilometer. Ved utgangen av 2018 var tallet 62 gram per kilometer - nede i en tredel.

Forklaringen på nedgangen er først og fremst det store salget av elektriske biler i Norge. Rundt 35 prosent av alle nye personbiler som nå selges i Norge er nullutslipps-biler. Men også hybridbiler og elektriske varebiler og busser begynner å bidra.
- I mai i år sto bensin-hybridene for omtrent samme markedsandel som de rene bensinbilene. Det er ikke ofte vi ser, sier direktør Øyvind Solberg Thorsen i OFV til Dinside.

Vil fjerne bomrabatt for elbilister
El-busser og -varebiler
Det er ikke lenger bare personbilene som drives av elektrisitet. Blant 302 nye busser i mai, var det 35 med elektrisk drift. I tillegg begynner det å bli et merkbart salg av elektriske varebiler. Ved utgangen av mai var det registrert 926 el-varebiler, mot 512 i perioden januar-mai i 2018. Antallet har dermed steget med 81 prosent.
- Selv om antallet fortsatt er lavt, er det tydelig at el-varebilene nå oppfattes som mer konkurransedyktige, sier Solberg Thorsen.
