Moderne lykter

- Kraftig overrasket

Nye, avanserte LED-lykter gir fantastisk lys, men er ofte svindyre. Det fikk en Lexus-eier erfare da han sjekket prisen på en lykt som var skadet.

50 000 KRONER: Mange lykter vi må skifte etter en liten skade, kan koste opp mot 40 0009 - 50 000 kroner, bekrefter kommunikasjonssjef Arne Voll i Gjensidige. Foto: Gjensidige
50 000 KRONER: Mange lykter vi må skifte etter en liten skade, kan koste opp mot 40 0009 - 50 000 kroner, bekrefter kommunikasjonssjef Arne Voll i Gjensidige. Foto: Gjensidige Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Stort sett alle nye biler har nå LED-lykter, der de tradisjonelle pærene er byttet ut med elektriske dioder (Light Emitting Diodes).

Ikke alle LED-lykter er like gode viser tester vi har gjort, men de mest avanserte Matrix-lyktene, som mange produsenter kaller dem, gir svært godt lys.

Hemmeligheten er mange dioder, et kamera som «ser» hva som befinner seg på veien og elektronikk som kan skape et svært detaljert lysbilde foran bilen. Du kan kjøre med fjernlys på hele tiden. Lyktene legger en skygge over bilen du møter, slik at den ikke blendes. Det samme gjør lysene når du ligger bak en annen bil.

Samtidig lyser den opp veikanten langt framover, slik at du tidlig kan oppdage fotgjengere eller syklister. Med andre ord veldig trafikksikkert.

Svært godt lys

Det er ikke bare dyre biler som Audi, Mercedes, BMW og Lexus som har disse avanserte lyktene. Opel var blant bilmerkene som var tidlig ute med LED Matrix lykter på sine biler. De gir svært godt lys, men de koster:

SUPER-LYS: De nye avanserte LED Matrix-lyktene gir godt og sikkert lys, langt forover på veien, selv når det kommer møtende biler. Foto: BMW
SUPER-LYS: De nye avanserte LED Matrix-lyktene gir godt og sikkert lys, langt forover på veien, selv når det kommer møtende biler. Foto: BMW Vis mer

Lykta som ble skadet på Lexus-eierens bil var en såkalt trippel beam og kostet 48 000 kroner å skifte. Dermed ble dette en forsikringssak. Med Lexus er ikke alene om å ha dyre lykter. Gjensidige har samlet noen priseksempler.

Her kommer det fram at en lykt til en eldre Audi A6 kostet 42 000 kroner. I tillegg kom prisen for montering. Hovedlykt til en Jaguar i-Pace kostet 40 000 kroner ferdig montert. Kjører du derimot en Tesla Model 3, slipper du unna med 5000 kroner.

Nærmere 50 000

- Selv om vi i forsikringsbransjen er vant til at det er dyrt å reparere skader på moderne biler, blir vi likevel stadig kraftig overrasket over hva enkelte deler koster i innkjøp, sier kommunikasjonssjef Arne Voll i Gjensidige.

- Et eksempel er at en lykt får en steinsprutskade. Før skiftet en glasset eller lampa og det kostet i verste fall noen tusenlapper. Nå må hele lykta med all teknologi innbygget skiftes. Siden dette er en ytre påvirkning, så vil nok ikke garantien dekke dette. Da må en betale det selv. Alternativet er å ta det på kaskoforsikringen, og da kan det bli snakk om egenandel og bonustap, sier Voll.

BARE EN STEINSPRUT: En steinsprut er nok til at du får en sprekk i lykteglasset. Hele lykten må skiftes og det går ikke på garantien. Da ryker du fort på 40 000 kroner. Foto: Markus Pentikainen
BARE EN STEINSPRUT: En steinsprut er nok til at du får en sprekk i lykteglasset. Hele lykten må skiftes og det går ikke på garantien. Da ryker du fort på 40 000 kroner. Foto: Markus Pentikainen Vis mer

Må betale selv

Han forteller at noen av de dyreste lyktene Gjensidige har dekket etter skade det siste året har kostet nærmere 50 000 kroner.

- Mange erfarer at det er når garantiperioden utløper at ting begynne å gå i stykker. Da må du ta kostnadene selv. Før var det feil på motor og girkasse som kunne koste skjorta. Nå er det alt fra lys, speil, infoskjermer og annet sikkerhetsutstyr.

Kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i If, forteller at også de daglig får inn rapporter om svindyre billykter.

Finnes ingen grense

- Jeg har dessverre ikke anledning til å oppgi delepriser på enkeltmerker og modeller, men kan bekrefte at frontlykter på enkelte modeller kan koste fra 40 000 kroner og oppover. Og må begge byttes, er det klart det blir dyrt. Det kan nesten virke som det ikke finnes grenser for hvor kostbar en frontlykt kan være, sier Clementz til DinSide.

NOEN BILLIGE: Det finnes eksempler på rimelige lykter – for eksempel til en tesla Model 3, som koster litt over 5 000 kroner. Foto: Markus Pentikainen
NOEN BILLIGE: Det finnes eksempler på rimelige lykter – for eksempel til en tesla Model 3, som koster litt over 5 000 kroner. Foto: Markus Pentikainen Vis mer

Han forteller at deleprisene har steget kraftig de siste åra, ikke bare på lykter med på mange andre deler som ofte blir skadet etter små og store uhell og ulykker. Han mener en av årsakene er at bilene blir mer og mer avanserte og fullstappet av avansert elektronikk:

Høyere forsikringspris

- Selv en forholdsvis liten bulk kan slå ut en styreenhet til 30 000 kroner hvis den befinner seg rett bak der bilen er truffet. Velfungerende lykter er viktig og påkrevet, og det er ikke så veldig mye som skal til for å skade en frontlykt. Lyktene er blitt mer og mer integrerte med bilen for øvrig, og har avanserte lyskilder, servomotor og elektronikk i seg. Ofte går det dessverre ikke an å reparere lykta uten å bytte ut hele enheten, sier Clementz og legger til:

- Dette betyr dessverre også at forsikringene over tid blir dyrere for folk flest. De høyere kostnadene ved reparasjoner må hentes inn på forsikringspremien.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer