Å kutte fartsgrensene er en del av en stor pakke med tiltak som EU nå foreslår for å gjøre seg mindre avhengig av russisk olje. I tillegg skal dette gi betydelige kutt i CO2-utslippene og dermed bidra til å redusere klimaendringene.
Også i Norge vurderes det nå kutt i fartsgrensene, men her er det først og fremst trafikksikkerhet som er målet i de faglige vurderingene som Statens vegvesen gjør.
Likevel er det ikke lenge siden Fremskrittspartiet gikk høyt på banen for å øke hastigheten til 120 km/t på utvalgte motorveier. I fjor sommer fikk de flertall i Stortinget for en prøveordning, noe Bård Hoksrud (FrP) omtalte som en kjempeseier.
Bilfrie dager
I pakken med tiltak fra EU, oppfordres det også til å innføre bilfrie dager i byene og tilpasse bruken av bompenger slik at man unngår køer på veiene til de store byene i rushtiden. De to siste tiltakene mener EU er relativt enkle å innføre, men de vil ikke bidra veldig mye til kutt i forbruk og utslipp.
Et tiltak som EU derimot mener vil være svært viktig for å nå disse målene, er flere elektriske biler på veiene. Det må gjøres ved å utvide støtten til kjøp av slike biler både for private, drosjer og andre bil-flåter. I tillegg må det investeres i utbyggingen av infrastruktur for lading.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger