EU foreslår

Kraftige fartsgrense-kutt

EU-kommisjonen foreslår å kutte fartsgrensen på veiene våre.

EU-FORSLAG: Det er EU som nå foreslår at fartsgrensene både på motorveier, landeveier og i byer, kuttes. I Norge har TØI levert en rapport der det foreslås at 70 km/t blir den vanlige grensen på landeveien. Foto: Rune Korsvoll
EU-FORSLAG: Det er EU som nå foreslår at fartsgrensene både på motorveier, landeveier og i byer, kuttes. I Norge har TØI levert en rapport der det foreslås at 70 km/t blir den vanlige grensen på landeveien. Foto: Rune Korsvoll Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Å kutte fartsgrensene er en del av en stor pakke med tiltak som EU nå foreslår for å gjøre seg mindre avhengig av russisk olje. I tillegg skal dette gi betydelige kutt i CO2-utslippene og dermed bidra til å redusere klimaendringene.

Også i Norge vurderes det nå kutt i fartsgrensene, men her er det først og fremst trafikksikkerhet som er målet i de faglige vurderingene som Statens vegvesen gjør.

Likevel er det ikke lenge siden Fremskrittspartiet gikk høyt på banen for å øke hastigheten til 120 km/t på utvalgte motorveier. I fjor sommer fikk de flertall i Stortinget for en prøveordning, noe Bård Hoksrud (FrP) omtalte som en kjempeseier.

Bilfrie dager

I pakken med tiltak fra EU, oppfordres det også til å innføre bilfrie dager i byene og tilpasse bruken av bompenger slik at man unngår køer på veiene til de store byene i rushtiden. De to siste tiltakene mener EU er relativt enkle å innføre, men de vil ikke bidra veldig mye til kutt i forbruk og utslipp.

Et tiltak som EU derimot mener vil være svært viktig for å nå disse målene, er flere elektriske biler på veiene. Det må gjøres ved å utvide støtten til kjøp av slike biler både for private, drosjer og andre bil-flåter. I tillegg må det investeres i utbyggingen av infrastruktur for lading.

SVERIGE I GANG: Sverige er i full gang med å sette ned farten på nesten 2000 kilometer av sitt veinett. I tillegg står det nå 1800 såkalte «trafikksikkerhetskameraer», det vi kaller fotobokser, langs svenske veier. Foto: Vägverket
SVERIGE I GANG: Sverige er i full gang med å sette ned farten på nesten 2000 kilometer av sitt veinett. I tillegg står det nå 1800 såkalte «trafikksikkerhetskameraer», det vi kaller fotobokser, langs svenske veier. Foto: Vägverket Vis mer

Maks 100 km/t på motorvei

Flere land i Europa er allerede i gang med å iverksette de tiltakene som EU nå anbefaler. I Nederland har myndighetene allerede kuttet fartsgrensen på motorveier til 100 km/t på dagtid. En av de viktige grunnene til dette, er å redusere luftforurensningen. En bil som kjører 100 km/t i stedet for 120 km/t, kutter forbruket med 20 prosent, ifølge myndighetene i Nederland.

Sverige er i ferd med å kutte fartsgrensen på store deler av sitt nettverk av landeveier fra 90 til 80 km/t. Dette kan ifølge svenske veimyndigheter spare 150 liv i trafikken hvert år, samtidig som det kutter CO2-utslippene med 700 000 tonn i året. Det tilsvarer utslippene fra 240 000 personbiler.

30 km/t i byene

Brussel og Paris kuttet nylig fartsgrensene i byene til 30 km/t. Analyser som er gjort i Brussel i etterkant, viser at både utslipp, støy og ulykker gikk ned, mens reisetidene ikke ble mye lengre enn da fartsgrensene var 50 km/t. Frankrike har i tillegg satt ned fartsgrensen fra 90 til 80 km/t på 400 000 kilometer landevei.

Også i deler av London er fartsgrensen kuttet til 30 km/t. Her viser analyser at dette har redusert behovet for nedbremsinger og akselerasjoner betydelig og at forbruket og utslippene til en vanlig personbil er redusert med 20 prosent.

Fra 80 til 70 km/t i Norge?

Sjefen for European Transport Safety Counsil (ETSC), Ellen Townsend, ønsker de nye tiltakene velkommen:

30 I BYENE: Flere byer i Europa innfører 30 km/t som fartsgrense - den samme som EU nå anbefaler.. Paris, London og Brussel er eksempler på det. Foto: Rune Korsvoll
30 I BYENE: Flere byer i Europa innfører 30 km/t som fartsgrense - den samme som EU nå anbefaler.. Paris, London og Brussel er eksempler på det. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

- Å senke farten på veiene våre vil hjelpe Europa vekk fra avhengighetene av russisk olje, kutte skadelig forurensning og spare mange liv. Nå er det opp til de enkelte land, regioner og byer å handle raskt for å få dette til, sier Townsend.

I en rapport Statens vegvesen har fått fra Transportøkonomisk institutt (TØI), beskrives hvilke tiltak som må settes i verk for å kunne oppfylle den såkalte Nullvisjonen for drepte og skadde i trafikken i Norge. Her konkluderes det med at et av de viktigste tiltakene er at fartsgrensen på veier med 50 km/t settes ned til 40, at dagens veier med 60 km/t får 50 km/t og at fartsgrensen på 80 km/t senkes til 70.

Oppmerksomhet på hardt skadde

Disse tiltakene vurderes nå av Statens vegvesen.

Tanja Loftsgarden er seksjonssjef i Statens vegvesen. Hun forklarer at det ikke foreligger konkrete planer om endring i fartsgrensekriteriene nå, men at lavere fartsgrenser generelt vil ha en positiv effekt på både ulykker, energiforbruk og utslipp. Men det kan også føre til økt reisetid for trafikantene.

- Vi arbeider i disse dager med å svare på et oppdrag fra Samferdselsdepartementet om vurdering av endringer i veinormaler. I disse vurderinger vil det kunne være aktuelt å se nærmere på anbefalt fartsgrense for de ulike veiklassene, både med tanke på klima og trafikksikkerhet, sier Loftsgarden til Dinside.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer