NAF og Elbilforeningen om rekkevidde, batteri og ladefart

Krever ny bransjestandard

Giganter går til angrep på feilinformasjon rundt elbiler. Nå vil de at fakta tydeliggjøres.

KREVER NY STANDARD: Bileierorganisasjonen NAF vil ha ny standard for rekkevidde og lading av elbiler. Foto: Øystein B. Fossum
KREVER NY STANDARD: Bileierorganisasjonen NAF vil ha ny standard for rekkevidde og lading av elbiler. Foto: Øystein B. Fossum Vis mer
Publisert

Når du skal kjøpe elbil og orienterer deg om rekkevidde og ladehastighet, møter du på mye bruk av ordene «inntil» og «opptil».

Alle benytter rekkevidde-tall fra den såkalte WLTP-standarden, som blir benyttet i Europa. Denne rekkevidden kan oppgis både for bykjøring og blandet kjøring.

– Vi ser at noen velger å sette det beste tallet i salgsmateriellet, og det er for bykjøring. Men det er blandet kjøring, det vil si både by og landevei, som er mest relevant for forbrukeren, sier kommunikasjonssjef Camilla Ryste i NAF i en pressemelding.

Må synliggjøres

På grunn av dette mener bileierorganisasjonen at rekkevidden for blandet kjøring er det som må stå i reklamen.

Vinteren har vært ekstra kald i år. Dermed har mange ferske elbilister fått seg en overraskelse over hvor mye kortere rekkevidden kan bli. NAF mener rekkevidden normalt reduseres med 10 til 30 prosent på vinteren, men at den blir enda mer redusert ved temperaturer som vi har hatt denne kalde vinteren.

– Over halvparten av de som kjøper seg ny bil kjøper elbil. Da må de vite hva som er reell rekkevidde på elbilene, også under norske vinterforhold og med ulikt ekstrautstyr, mener Ryste.

Camilla Ryste er kommunikasjonssjef i NAF.
Camilla Ryste er kommunikasjonssjef i NAF. Vis mer

Vil ha ny omtale av lading

NAF mener også at ladehastigheten oppgis svært forskjellig fra elbil til elbil, noe som gjør det vanskelig for forbrukere å sammenligne hvor raskt ulike modeller lader.

Forhandlerne oppgir bilens maksimale ladefart i kilowatt (kW), mens erfarne elbilister vet at maks ladefart kun kan oppnås i deler av ladingen.

– Bilkundene må få se kurven for hvordan bilen de vurderer å kjøpe, lader. Da vil man kunne se hvordan de forskjellige bilmodellene faktisk lader, mener kommunikasjonssjefen.

Hvor lang tid tar det?

Mange leverandører oppgir dessuten tiden det tar å lade batteriet til en viss prosent. Ifølge NAF varierer det imidlertid mye på hvilken måte de ulike forhandlerne oppgir denne tiden.

Noen forhandlere oppgir tiden det tar å lade batteriet fra 0 til 80 prosent, noen oppgir tiden fra 10 til 80 prosent, mens andre oppgir tiden det tar å lade batteriet fra 30 til 80 prosent.

– Her må det også bli likt, og NAF mener at det riktige er å oppgi lading med oppvarmet batteri fra 10 til 80 prosent, sier Camilla Ryste.

Elbilforeningen: Jobber med importørene

Hos Norsk elbilforening støtter NAFs forslag, samtidig som generalsekretær Christina Bu hevder at de allerede har oppfordret importørene om å sette et nedre nivå for rekkevidde på vinteren.

– Dette er grunnen til at vi tester «worst-case scenario» for flest mulig modeller i løpet av kuldeperioder, og derfor gjennomførte vi også årets vintertest i Finnmark og Troms. Vi hilser forslaget fra NAF velkommen. Du fyller ikke kilometer på tanken, men energi. Det må bilbransjen være tydelig på, sier Bu til Dinside.

Christina Bu er generalsekretær i Norsk elbilforening.
Christina Bu er generalsekretær i Norsk elbilforening. Vis mer

Hun mener at ulempen ved å oppgi WLTP-rekkevidde er at registreringen gjøres ved optimale forhold.

– Dersom bilselgere overselger dette tallet, og får bilkjøperen til å tro at dette gjelder uansett vær og føre, blir det feil. Bilbransjen kan godt bli bedre på å gi starthjelp til folk som har kjøpt sin første elbil, for disse kontakter oss når de lurer på noe, sier generalsekretæren.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer