Når du skal kjøpe elbil og orienterer deg om rekkevidde og ladehastighet, møter du på mye bruk av ordene «inntil» og «opptil».
Alle benytter rekkevidde-tall fra den såkalte WLTP-standarden, som blir benyttet i Europa. Denne rekkevidden kan oppgis både for bykjøring og blandet kjøring.
– Vi ser at noen velger å sette det beste tallet i salgsmateriellet, og det er for bykjøring. Men det er blandet kjøring, det vil si både by og landevei, som er mest relevant for forbrukeren, sier kommunikasjonssjef Camilla Ryste i NAF i en pressemelding.
Må synliggjøres
På grunn av dette mener bileierorganisasjonen at rekkevidden for blandet kjøring er det som må stå i reklamen.
Vinteren har vært ekstra kald i år. Dermed har mange ferske elbilister fått seg en overraskelse over hvor mye kortere rekkevidden kan bli. NAF mener rekkevidden normalt reduseres med 10 til 30 prosent på vinteren, men at den blir enda mer redusert ved temperaturer som vi har hatt denne kalde vinteren.
– Over halvparten av de som kjøper seg ny bil kjøper elbil. Da må de vite hva som er reell rekkevidde på elbilene, også under norske vinterforhold og med ulikt ekstrautstyr, mener Ryste.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger