NAF reagerer på urettferdig betaling

Krever nye ladepriser

NAF mener elbilistene må få betale for hva de får - ikke for tiden de venter på å få. I dag er det umulig å sammenligne prisene for hurtiglading av elbil.

UMULIG OPPGAVE: De aller fleste hurtigladerne for elbil i Norge tar betalt for tiden man står der - ikke for kWt man faktisk får ladet. Da kan man heller ikke sammenligne prisene. Foto: Øystein B. Fossum
UMULIG OPPGAVE: De aller fleste hurtigladerne for elbil i Norge tar betalt for tiden man står der - ikke for kWt man faktisk får ladet. Da kan man heller ikke sammenligne prisene. Foto: Øystein B. Fossum Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Bileierorganisasjonen NAF mener det er unødvendig kompliserende at elbilister må betale hurtiglading per minutt og ikke per kilowattime.

– Nå må myndighetene regulere dette, slik at bilistene kun betaler for den strømmen man faktisk får, sier senior kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal i NAF i en pressemelding fredag morgen.

Betaler for tid - ikke strøm

I går, torsdag, var det høring i Stortingets Energi- og miljøkomité. Her tok NAF for første gang til orde for at myndighetene regulerer prisen på hurtiglading.

– Kilowatttime er det nye litermålet. Derfor bør strømmen prises etter hvor mye strøm bilen din faktisk får, og ikke etter hvor lenge du står og lader, sier Sødal.

Én av utfordringene med å betale per minutt er at elbilene lader mye langsommere når batteriet begynner å fylles. Det betyr at man betaler veldig mye for de siste kilowattimene.

– Batteriene på elbiler blir bare større og større. Men om du må lade en elbil med stort batteri på en treg lader blir minuttprisen fort veldig dyr, fortsetter kommunikasjonsrådgiveren.

Finnes motargumenter

Strømselskapene har imidlertid argumentert om at det ikke er gjerrighet som er bakgrunnen for tidsfaktureringen. For eksempel har det en positiv effekt på ladekøen.

Om man må betale for tiden man lader - istedenfor kWt - er det nemlig få som ønsker å benytte ladeplassen som parkeringsplass. På den måten vil flere ladeplasser bli ledige for de som faktisk trenger strøm på bilen sin.

I tillegg har selskapene argumentert om usikkerhet rundt konsesjon, søknader og regler for betaling av kWt og derfor valgt å vente med kWt-betaling.

BANDER: Fra en parkert bil stjeler disse proffe tyvene en katalysator på 60 sekunder. Kraftig økning i prisen på de edle metallene som katalysatoren inneholder, gjør dette attraktivt. Video: Nottinghamshire Police Vis mer

Umulig å sammenligne

Sødal viser imidlertid til at noen få nykommere i ladebransjen har begynt å ta betalt per kilowattime (kWt), mens andre aktører har minuttpris eller en blanding av minuttbetaling og kWt-pris.

NAF mener prisene blir urettmessig høye med en minutt-modell. Organisasjonen mener det er komplett umulig å sammenligne prisene hos ulike operatører. Mange har ikke engang prisen synlig på ladestasjonene.

– Vi er litt lei av at dette går så langsomt. Vi har tatt dette opp med ladeoperatørene i flere år, uten at noe skjer. Folk er vant til å betale per kilowattime hjemme, men får det ikke på hurtigladerne. Så derfor går vi nå til det skrittet og ber om at det reguleres, sier Nils Sødal.

Nils Sødal er senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Nils Sødal er senior kommunikasjonsrådgiver i NAF. Vis mer

– Vi har stor tro på at vi får gjennomslag. Stortinget har et mål om at innen 2025 skal alle nye biler være nullutslippsbiler, og dette er et viktig grep for å gjøre det enklere for folk å ha elbil. Hensynet til forbrukerne står sterkt i Norge, og nykommerne i bransjen har vist at det er mulig å prise strøm per kilowatt-time.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer