Bileierorganisasjonen NAF mener det er unødvendig kompliserende at elbilister må betale hurtiglading per minutt og ikke per kilowattime.
– Nå må myndighetene regulere dette, slik at bilistene kun betaler for den strømmen man faktisk får, sier senior kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal i NAF i en pressemelding fredag morgen.
Betaler for tid - ikke strøm
I går, torsdag, var det høring i Stortingets Energi- og miljøkomité. Her tok NAF for første gang til orde for at myndighetene regulerer prisen på hurtiglading.
– Kilowatttime er det nye litermålet. Derfor bør strømmen prises etter hvor mye strøm bilen din faktisk får, og ikke etter hvor lenge du står og lader, sier Sødal.
Én av utfordringene med å betale per minutt er at elbilene lader mye langsommere når batteriet begynner å fylles. Det betyr at man betaler veldig mye for de siste kilowattimene.
– Batteriene på elbiler blir bare større og større. Men om du må lade en elbil med stort batteri på en treg lader blir minuttprisen fort veldig dyr, fortsetter kommunikasjonsrådgiveren.
Finnes motargumenter
Strømselskapene har imidlertid argumentert om at det ikke er gjerrighet som er bakgrunnen for tidsfaktureringen. For eksempel har det en positiv effekt på ladekøen.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger