Test: BMW iX3

Kriger på pris og utstyr

Romslig el-familiebil fra BMW. Og en ting skiller den fra konkurrentene.

SOM X3: De som liker X3, vil stort sett like iX3 også. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

BMW X3 har vært på markedet siden 2018, og med nye iX3 har du valget mellom bensin, diesel, ladbar hybrid og helelektrisk drivlinje.

Det er kun et bittelite fåtall bilmodeller som har denne muligheten. Grunnen er åpenbar. Det er dyrt å ha separate bilmodeller fra grunnen av, og på verdensbasis er elbil-salget forsvinnende lite.

Det betyr ikke at BMW tar lett på elbil-satsningen. Se bare på i3, der man tenkte nytt på alle områder og bygde en helt ny karbonnøytral fabrikk. Og allerede neste år kommer den oppsiktsvekkende SUV-en iX, som er på størrelse med BMW X5.

Som en BMW

BMW har ikke gjort et kjempestort nummer av den elektriske drivlinja. Den har fått en lukket grill og blå elementer rundt den nevnte grillen, kanalene og som en innrammet vekker på at man ikke har eksosanlegg lenger. De blå elementene er valgfrie. De norske bilene vil også få mer aerodynamiske felger som standard. Det har ikke testbilen.

Innvendig er det blå startknapp og girstang som minner deg på at du aldri trenger innom en bensinstasjon igjen. Selv instrumentene er akkurat de samme, for vanlig BMW har jo også effektvisning fra 0-100 prosent om dagen, med mindre du leter frem turtelleren selv.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer