Hyundai Kona Electric har lenge vært én av elbilene alle skulle ha. Den har mer eller mindre alt norske forbrukere ser etter i en elbil: Lang rekkevidde, rimelig pris, god garanti, mye utstyr - bare hengerfeste mangler.
På grunn av den gode pakken har Kona Electric også den lengste ventelista av samtlige biler i Norge. Hele 8.000 har stått i denne køen.

Full kollaps for VW i september
Krisetall
Og alt så ut til å gå bra: De gikk først bratt oppover, før de plutselig stupte - leveringstallene til Hyundai Kona Electric.
Den første reelle måneden med leveringer ble 263 biler registrert på norske kunder, men allerede måneden etter var tallet nede i 180.
Fredag 26. oktober hadde den koreanske bilprodusenten bare levert ni biler til norske kunder, ifølge tall fra Elbilstatistikk.no.
Sent på kvelden tirsdag 30. oktober hadde tallet steget til 35, men det er fortsatt langt dårligere enn de to foregående månedene - og målene til Hyundai Norge. Krisetall for elbilen alle venter på, mener nok mange.

- Suppe på spiker
Markedsdirektør Christian Stenbo i Hyundai Norge er imidlertid ikke enig i at oktober-tallene betyr så mye.
- Vi er fortsatt i en oppbyggingsfase, der produksjonen ikke er på et normalt nivå, sier han til Dinside.
Stenbo sier dessuten at det er en ny levering på vei, men at denne trolig ikke rekker å påvirke oktober-tallene.
- Jeg har imidlertid ikke de tallene i hodet, og jeg sitter ikke med dem foran meg, forklarer han.
- Dere har altså ikke leverings-problemer?
- Nei, å påstå det er å koke suppe på spiker.
- Kan man kalle det leverings-utfordringer da?
- Det kommer an på hvordan du ser det. Det er utfordrende å sitte med antatt leveringer fra midten av 2020 og utover. Vi har kommunisert forventet leveringstid på de reviderte leveringsplanene våre, som er ferskere enn tallene som mange refererer til.
- Hver enkelt kunde har nå fått avklart sin leverings-situasjon av forhandler. Det er mye bedre enn totaltall, som ikke betyr noe for den enkelte.
Registrerte elbiler i oktober
# | Bilmodell | Registrert |
1 | Nissan Leaf | 1.444 |
2 | VW e-Golf | 1.041 |
3 | Bmw i3 | 543 |
4 | Jaguar I-Pace | 426 |
5 | Kia Soul EV | 342 |
6 | Renault Zoe | 272 |
7 | Hyundai Ioniq Electric | 253 |
8 | Tesla Model X | 117 |
9 | Volkswagen e-Up | 83 |
10 | Tesla Model S | 81 |
Nissan Nissan E-NV200 | 81 | |
12 | Fiat 500 Electric | 80 |
13 | Citroen Berlingo Electric | 56 |
14 | Hyundai Kona Electric | 35 |
15 | Opel Ampera-e | 26 |
Peugeot Partner Electric | 26 |
Stoler på produsenten
Stenbo forsikrer norske kunder om at importøren gjør alt de kan for å få flest mulig biler til landet.
- Det er fabrikken som styrer det totale volumet. De skal ikke bare tenke på Norge, men også Europa og verden forøvrig. Vi får likevel en veldig stor andel av det totale volumet til Norge.
- Hva konkret gjør dere for å få biler til kundene?
- Vi er i dialog med regions-hovedkontor og fabrikk. Vi er ute og dokumenterer og underbygger på alle nivåer, hvorfor de skal levere mange biler til et så lite marked som Norge.
- Jeg synes norske importører gjør en formidabel innsats, med å skaffe så mange elbiler som overhodet mulig.
Jaguar uten problemer
En annen ny aktør på elbilmarkedet, Jaguar I-Pace, har i alle fall gjort en formidabel innsats.
Den mer påkostede elbil-SUV-en er nærmere dobbelt så dyr som Hyundai Kona Electric. Likevel er det solgt mer enn 3.000 eksemplarer av bilen til nordmenn, hvor de fleste venter på levering.

Dette er grunnen til at norske kunder ikke får sin Opel Ampera-e
24 Jaguar I-Pace ble registrert i august, men pila peker bratt oppover til september og oktober, hvor engelskmennene nådde hele 426 førstegangsregistreringer, ifølge ferske tall fra Elbilstatistikk.no. Disse tallene hentes fra vegvesenets databaser og inkluderer bruktimport.
- Norge er prioritert
- Vi forsøker å levere en jevn strøm med biler til Norge, forteller PR-sjef Søren Hyltoft i Jaguar Land Rover Scandinavia til Dinside.
- Ser du for deg framtidige leverings-trøbbel for I-Pace?

Kåring: Dette er bilene damene vil ha
- Vi opererer med sju måneders leveringstid, og det er ingenting som tyder på at den vil endre seg; Vi er allerede i gang med å øke produksjonen på fabrikken i Østerrike, samtidig som Norge fortsatt vil være et prioritert marked, sier PR-sjefen.
- Registreringstallene våre vil være stabile, og jeg forventer å levere i overkant av 1.500 biler i året.

Nissan Leaf setter rekord
Et merke som virkelig har fått til elbil, er Nissan. Japanerne troner suverent øverst på alle statistikker. Bare i år har det blitt registrert 13.075 Nissan Leaf i Norge. Siden elbilen kom til Norge første gang har tallet nådd hele 48.235 registreringer - det er nær én firedel av det totale elbilsalget i Norge.
Hittil i oktober har de dessuten solgt 400 flere eksemplarer (1.444) enn nummer to på lista, Volkswagen e-Golf (1.041).

