Kul dings: Toyota i-Road

Noen dager på jobben er morsommere enn andre.

Toyota i-Road og Tokyo skyline. Dette er en cityracer med mengder av kjøreglede.                                 Foto: Fred Magne Skillebæk
Toyota i-Road og Tokyo skyline. Dette er en cityracer med mengder av kjøreglede. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Toyota i-Road hadde verdenspremiere på bilmessen i Geneve i mars, og er et eksempel på hvordan fremtidens kjøretøy kan bli. Men i-Road er langt mer enn et konsept. Som vi tidligere har skrevet skal den til Europa i løpet av 2014, og inngår i et prøveprosjekt som skal settes ut i livet i Grenoble. Er vi heldig kommer den også til Norge. Får vi tippe 2015? Eller 2017? 2020, kanskje? Samme det, bare den kommer, og jo før jo heller!

By-dings

For å si det først som sist: Trehjulingen i-Road er ikke nødvendigvis tenkt som et kjøretøy for entusiastene, men kan fort bli det. Dingsen er ikke klart definert, så den kan like gjerne forklares som en bil som en motorsykkel. Den har to seter på rekke, men til gjengjeld et ratt i stedet for styre.

Hvor mye moro er det egentlig mulig å få på tre hjul? Etter å ha prøvekjørt Toyota i-Road har vi funnet et svar vi ikke helt så komme.

Lukket område

Vi er på hjemmebane i Toyota-land, på et ubrukt parkeringsanlegg i Tokyo. En av de nærmeste dagene blir parkeringsplassen invadert av anleggsmaskiner, for området skal bli deltagerlandsby for sommer-OL i 2020.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer