Kul Ka

Annen generasjon Ford Ka er omsider på veien. Vi har kjørt bilen med både bensin- og dieselmotor.

Publisert
Sist oppdatert

IBIZA (DinSide Motor): Ibiza forbindes med partykultur og ungdommelig festivitas (selv om vi har inntrykk av at myndighetene der ønsker å legge dette image bak seg i noen grad).

Uansett: Grunnen til at Ford har valgt å legge den internasjonale lanseringen av nye Ka hit er åpenbar: Denne bilen skal posisjoneres som merkets morsomste, ungdommeligste og "kuleste", og pressekonferansen under presentasjonen av bilen ble innledet med øredøvende discomusikk og dundrende, heftige rytmer.

Segmentleder?

Småbil-kategorien deles opp i to under-kategorier, som ofte kalles segment A: Minibiler (som Toyota Aygo og Fiat 500) og B: Småbiler (Peugeot 207, Ford Fiesta, Opel Corsa...) Ford Ka glir inn i førstnevnte kategori med sine 362 centimeter i lengden, 166 centimeter i bredden og 151 centimeter i høyden. Dette gjør den ørlite grann større enn forgjengeren. Segmentet er i likhet med bilene knøttlite i Norge med 1,5% markedsandel. Toyota Aygo, Fiat 500 og Peugeot 107 utgjør tre-på-topp i kategorien. Opel Agila har nylig entret dette markedet med mange gode argumenter og hyggelige priser (fra 130.000 kroner). Ford på sin side har forhåpninger om å bli ledende aktør med den nye bilen. Da gjelder det å skape seg et spenstig image.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer