Fem av fem stjerner har nærmest blitt normen for hva en ny bilmodell skal få i European New Car Assessment Programs (Euro NCAP) anerkjente krasjtester.

Innfrir
Sikkerheten i moderne biler har nemlig blitt så god, at det er forventet med full pott. Blant annet får Volvo stort sett bare femmere fra det Brüssel-baserte testsenteret.
Derfor er det et slag i trynet for Opel at deres mest ettertraktede modell i Norge, elbilen Ampera-e, bare oppnår fire stjerner.
Se den fascinerende krasjvideoen til Euro NCAP lenger ned i saken.
- Stort steg i feil retning for Opel
Årsaken? Jo, elbilen mangler varsel-påminnelse for sikkerhetsbelter i baksetet.
- Det er en stor skuffelse å se hvordan Opel slurver med denne enkle og relativt billige livreddende funksjonen, sier generalsekretær Michiel van Ratingen i Euro NCAP i en pressemelding.
Euro NCAP-resultater Opel Ampera-e
Sikkerhet for voksne | 82% |
Sikkerhet for barn | 73% |
Sikkerhet for fotgjengere | 75% |
Sikkerhetsassistanse | 72% |
Konklusjon | 4/5 |
- Om ikke passasjerene er sikret ordentlig, er også alle andre sikkerhetstiltak i prinsippet betydningsløse. Dette er et stort steg i feil retning for Opel.
Pr-sjef Stein Petersen i Opel Norge innrømmer at de gjerne skulle kunne tilby baksete-varsling i bilene, men at det rett og slett ikke er å oppdrive på deres mest populære bilmodell.
Likevel mener han at testen ikke betyr så mye, for elbilen som har estimert leveringstid til en gang i 2019.
- Jeg vet ikke hvor skuffende dette resultatet er. Euro NCAP-testen avspeiler bare at det er tryggere å kjøre stor bil enn liten bil. Sammenlignet med andre biler, scorer ikke Ampera-e dårlig, sier Petersen til Dinside.
- Ampera-e er en sikker bil
Pr-sjefen viser til resten av krasjtesten, hvor Ampera-e presterer godt.
- Vi er opptatt av sikkerhet, og bilen scorer bortimot topp i den amerikanske testen. Det har litt med hvordan sikkerhetssystemene veies opp i disse testene, sier han.
Andre biler i Euro NCAP
Mazda CX-5 | 5/5 |
Renault Koleos | 5/5 |
Jeep Compass | 5/5 |
Ford Fiesta | 5/5 |
Opel Grandland X | 5/5 |
Mercedes-Benz C-klasse Cabriolet | 5/5 |
Kia Rio (standard) | 3/5 |
Kia Rio (sikkerhetspakke) | 5/5 |
Kia Picanto (standard) | 3/5 |
Kia Picanto (sikkerhetspakke) | 4/5 |
- Euro NCAP er jo den mest objektive krasjtesten vi kan vise til?
- Jo, det er det helt sikkert. Det er ikke slik at vi kimser av dette. Men vi ser at vår bil er utstyrt med de sikkerhetssystemene som er tilgjengelig. Ampera-e er fortsatt en meget sikker bil, forklarer Pettersen.
- Dere skulle ikke gjerne hatt baksetevarsling?
- Ja. Og det er rart det ikke er der. Men det har nok med at setebelter er en etablert vane blant de som sitter i baksetet. I Norge er det mer uvanlig å ikke bruke belte enn å gjøre det - spesielt barn er vant til det.
PS: Opel har siden lansering levert ganske nøyaktig 1.000 Ampera-e til dags dato. Ifølge Stein Pettersen i Opel Norge vil elbilen trolig bli merkets solgte bil her til lands i 2017.
