Opel Ampera-e leverte i april sin beste måned til nå i år, da 83 biler fant sin eier i Norge. Med det har Opel levert totalt 174 eksemplarer av elbilen i 2018 – hele 3.821 færre enn elbilkonkurrent Nissan Leaf, som kom på markedet i februar i år.
Leaf var for øvrig mest solgte bilmodell i Norge, både i april og totalt de fire første månedene av året.
Til sammenlikning betyr det at totalt bare 1.295 Opel Ampera-e har blitt levert sine norske kunder, siden den kom på markedet for et drøyt år siden.
Lenger ned i saken kan du se hvilke merker, modeller og elbiler som solgte best i april og totalt i årets første tertial (januar-april).
Stoppet salget
Ifølge PR-sjef Stein Pettersen i Opel Norge var det i utgangspunktet forhåndssolgt over 4.000 Ampera-e. Og forventningene var store til elbilen som blant annet kunne skilte med en imponerende rekkevidde.

Derfor får ikke norske kunder sin Opel Ampera-e
Alt gikk etter planen. Allerede i sin andre måned på markedet (juni 2017) ble det levert 389 biler i Norge.
Men så startet problemene.
Leveringene stoppet opp. I september ble det bare levert 28 biler. Det var så ille at Opel Norge i oktober anbefalte forhandlerne å stoppe salget av elbilen.
Så fikk kundene et nytt sjokk, da Opel Norge i november skrudde prisene kraftig opp – også for eksisterende kunder med kontrakt.
Da var det mange som begynte å se på alternative biler.
Årets bil
Til tross for alle problemene ble Ampera-e Opels mest solgte bil i 2017. I desember samme år ble den også kåret til Årets bil i Norge. Den gangen garanterte den norske importøren at leveringsproblemene snart var over.
– Vi kan love at veldig mange kunder vil få bil i løpet av 2018, og vi tror de kommer til å bli veldig fornøyd, tross ventetid, fortalte PR-sjef Stein Pettersen.
I dag er ikke PR-sjefen like offensiv.
Elbiltoppen
# | Bilmodell | april | jan-apr | Andel 2018 |
1. | Nissan Leaf | 997 | 3.995 | 30,2 % |
2. | BMW i3 | 524 | 2.043 | 15,4 % |
3. | Volkswagen Golf | 539 | 1.958 | 14,8 % |
4. | Tesla Mod X | 416 | 1.301 | 9,8 % |
5. | Tesla Mod S | 300 | 1.114 | 8,4 % |
6. | Renault Zoe | 250 | 1.018 | 7,7 % |
7. | Hyundai IONIQ | 138 | 679 | 5,1 % |
8. | Kia Soul | 137 | 426 | 3,2 % |
9. | Opel Ampera-e | 83 | 174 | 1,3 % |
10. | Volkswagen up! | 25 | 158 | 1,2 % |
TOTALT | 3.556 | 13.242 | 100 % |
– Ingen har gitt inntrykk av at vi skal levere 5.000 biler i år. De som har fått er imidlertid veldig fornøyde. Det blir de som får bil også. Selvfølgelig er det småting, som med alle nye biler. Men stort sett er det problemfritt, hevder Pettersen overfor Dinside.
– Dere har levert 174 biler til nå i år, og har med det bare niende mest solgte elbilmodell i Norge. Har dere fortsatt leveringsproblemer?
– Det kommer an på hva du mener med leveringsproblemer. Vi har gitt kundene våre produksjons- og leveringsdatoer. Vi skriver ikke nye kontrakter. Men vi skal levere rundt 1.000 biler i år også. Kanskje mer.
– For at dere skal klare det, må leveringsproblemene løsne snart? Når skal det skje?
– Det kan jeg ikke si noe om. Det blir ingen måned med 700 biler, de vil komme jevnt og trutt. Vi har allokeringer måned for måned, ut neste år.
Over 1.000 på liste
Ifølge Pettersen har de siste på Ampera-e-ventelista levering «en gang uti 2019». Nærmere 1.300 har fått elbilen sin. Hvor mange av de potensielt 2.300 som er igjen på venteliste vil ikke Opel Norge si noe om.

Rimelig norsk elbilfavoritt på lista over beste interiør
– Som du kanskje skjønner er det mer enn 1.000. En del har kansellert. En del er nok på venteliste på flere biler.
– Hvorfor kan dere ikke fortelle hvor mange som er på venteliste?
– Jeg har ikke lyst til å kommentere det.
– Når åpner dere for salg av Opel Ampera-e igjen?
– Det er ikke noe poeng å gjøre det nå, med ventetida vi har. Vi jobber kontinuerlig med å skaffe nye biler. På et tidspunkt er planen å åpne for salg igjen, sier Stein Pettersen.
Topp 30 - bilmodeller
# | Bilmodell | April | Jan-Apr | Andel 2018 |
1. | Nissan Leaf | 997 | 3.995 | 8,3 |
2. | Volkswagen Golf | 918 | 3.023 | 6,3 |
3. | BMW i3 | 524 | 2.043 | 4,3 |
4. | Volvo V90 | 262 | 1.413 | 3,0 |
5. | Tesla Model X | 416 | 1.301 | 2,7 |
6. | Toyota Yaris | 360 | 1.227 | 2,6 |
7. | Volvo XC60 | 437 | 1.158 | 2,4 |
8. | Toyota Rav4 | 356 | 1.153 | 2,4 |
9. | Tesla Model S | 300 | 1.114 | 2,3 |
10. | Mitsubishi Outlander | 208 | 1.028 | 2,1 |
11. | Renault Zoe | 250 | 1.018 | 2,1 |
12. | Toyota C-HR | 315 | 928 | 1,9 |
13. | Skoda Octavia | 286 | 927 | 1,9 |
14. | Volkswagen Passat | 310 | 881 | 1,8 |
15. | Hyundai IONIQ | 216 | 867 | 1,8 |
16. | Toyota Auris | 269 | 857 | 1,8 |
17. | Mercedes-Benz GLC | 314 | 787 | 1,6 |
18. | Mazda CX-5 | 165 | 615 | 1,3 |
19. | BMW 2-serie | 72 | 603 | 1,3 |
20. | Peugeot 5008 SUV | 140 | 588 | 1,2 |
21. | Peugeot 3008 | 167 | 587 | 1,2 |
22. | Kia Niro | 178 | 582 | 1,2 |
23. | Volkswagen T-Roc | 209 | 576 | 1,2 |
24. | Skoda Kodiaq | 121 | 531 | 1,1 |
25. | Ford Fiesta | 145 | 522 | 1,1 |
26. | Volvo XC90 | 145 | 518 | 1,1 |
27. | BMW X1 | 96 | 445 | 0,9 |
28. | Kia Soul | 137 | 426 | 0,9 |
29. | Volvo V60 | 132 | 412 | 0,9 |
30. | Volkswagen Tiguan | 150 | 412 | 0,9 |
TOTALT | 14.055 | 47.854 | 100 |
Mest solgte bilmerker
# | Bilmerke | April | jan-apr | Andel 2018 |
1. | Volkswagen | 1.970 | 5.978 | 12,5 |
2. | Toyota | 1.434 | 4.710 | 9,8 |
3. | Nissan | 1.149 | 4.613 | 9,6 |
4. | Volvo | 1.301 | 4.303 | 9,0 |
5. | BMW | 1.050 | 4.238 | 8,9 |
6. | Skoda | 805 | 2.418 | 5,1 |
7. | Tesla | 716 | 2.415 | 5,0 |
8. | Mercedes-Benz | 739 | 2.219 | 4,6 |
9. | Ford | 655 | 2.071 | 4,3 |
10. | Peugeot | 527 | 1.868 | 3,9 |
11. | Audi | 601 | 1.613 | 3,4 |
12. | Kia | 445 | 1.530 | 3,2 |
13. | Hyundai | 301 | 1.316 | 2,8 |
14. | Mitsubishi | 288 | 1.263 | 2,6 |
15. | Mazda | 381 | 1.251 | 2,6 |
16. | Renault | 308 | 1.182 | 2,5 |
17. | Opel | 298 | 1.000 | 2,1 |
18. | Suzuki | 196 | 860 | 1,8 |
19. | Citroen | 206 | 675 | 1,4 |
20. | Subaru | 267 | 597 | 1,2 |
21. | Honda | 54 | 356 | 0,7 |
22. | MINI | 90 | 319 | 0,7 |
23. | Lexus | 68 | 247 | 0,5 |
24. | Porsche | 51 | 220 | 0,5 |
25. | Land Rover | 17 | 117 | 0,2 |
TOTALT | 14.055 | 47.854 | 100 |
Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV)
