For noen år tilbake (2002) skrev vi om bilimport fra Sverige. Motivasjonen til det var den samme som den er nå. Den svenske kronen er svært lav. I dag koster en svensk krone 0,77 kroner og dette gjør store utslag på prisen.
Vi drar derfor opp igjen vår guide fra mars i år. Fremgangsmåten gjelder fortsatt, selv om eksemplene vi drar frem sannsynligvis er solgt nå. Dagens kronekurs er også litt dårligere enn den var tidligere i vinter. I regnestykkene under må du beregne 82 øre for en en svensk krone. Ellers er det likt.
Hvilke biler skal man se etter?
I Sverige selges det omtrent de samme bilene som i Norge. Det med merke og modell er greit nok, der gjelder de samme reglene som her hjemme. Du holder deg unna sedaner med gammel V8-bensinmotor, manuell girkasse og rust i kanalene. Kurante biler med dieselmotor, lavt forbruk (lav CO2) og gjerne firehjulsdrift vil være lurt å se etter.
Moms
Den evige kampen mot moms er ikke så komplisert som den kanskje kan fremstå. Når du kjøper biler fra Sverige må du se etter biler som ikke er moms-smittad som svenskene kaller det. Det vil si brukte biler som du slipper å betale svensk moms på. På www.bytbil.com har de en egen avkryssingsboks hvor du kun velger å søke på biler hvor du får refundert svensk moms.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger