Billige sommerdekk

Kupp på nye sommerdekk

De neste ukene kan du få gode rabatter på nye sommerdekk. Det passer bra, for det er på de våte høstveiene du virkelig trenger gode dekk.

BESTE KJØP: - Det er bedre å kjøpe nye sommerdekk nå enn å vente til våren når det er dyrere, sier Geir Yngve Lyrstad i Dekkteam. Foto: Rune Korsvoll
BESTE KJØP: - Det er bedre å kjøpe nye sommerdekk nå enn å vente til våren når det er dyrere, sier Geir Yngve Lyrstad i Dekkteam. Foto: Rune Korsvoll Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

I sommer er det mange som har hatt bilferie i Norge. Mange mil med tungt lastet bil på varm asfalt sliter ekstra på dekkene.

Det er på tide å sjekke tilstanden på dem. Sjansen for at de begynner å bli godt slitt er stor. Det er dårlig nytt for de kommende høstukene med våte og sleipe asfaltveier. Vi skal forklare hvorfor litt seinere.

Men det er ikke bare sikkerheten som gjør at du bør vurdere å kjøpe de nye sommerdekkene nå. Det er nemlig på høsten de er billigst.

Må tømme lageret

- Denne uka sendte jeg inn bestillingen på høstens vinterdekk. Det betyr at vi må tømme lageret for det meste av sommerdekk for å få plass til vinterdekkene. Det igjen betyr igjen at det kan være bra tilbud å få på sommerdekk nå, sier dekkforhandler Geir Yngve Lyrstad i Dekkteam, og legger til:

FARLIG PÅ VÅTT: Dersom dekkene dine har mønster på under tre millimeter, får de problemer med å motstå vannplaning. Foto: Rune Korsvoll
FARLIG PÅ VÅTT: Dersom dekkene dine har mønster på under tre millimeter, får de problemer med å motstå vannplaning. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

- Mange må uansett kjøpe nye snart, og da er det dumt å vente til våren når det blir dyrere. Dessuten er det nå utover høsten at du har aller mest behov for gode dekk. Våte høstveier og slitte dekk er en farlig kombinasjon når det gjelder vannplaning og bremselengder. Vi mener lovens minstekrav på 1,6 millimeters mønsterdybde kan være farlig lite når høstregnet kommer. Vi anbefaler å bytte ved tre millimeter, sier Lyrstad.

Bør bytte ved tre millimeter

I dette får dekkforhandleren støtte fra testsjef Jukka Antilla i TestWorld, som er ansvarlig for de store sommer- og vinterdekk-testene i Dagbladet. Etter mange år med dekktesting, vet han hvor dårlig et dekk som er slitt ned mot minimumskravet er sammenliknet med et nytt dekk:

DEKKEKSPERTEN ADVARER: Når dekkene ikke lenger klarer å drenere vekk vannet foran, begynner bilen å flyte. Det er som å komme fra asfalt over på blank is, advarer testsjef Jukka Antilla. Foto: Anton Reenpaa
DEKKEKSPERTEN ADVARER: Når dekkene ikke lenger klarer å drenere vekk vannet foran, begynner bilen å flyte. Det er som å komme fra asfalt over på blank is, advarer testsjef Jukka Antilla. Foto: Anton Reenpaa Vis mer

– Vi har blant annet testet et Nokian-dekk med 1,7 millimeters mønsterdybde på en vei med sju millimeter vann. Dette dekket vannplanet allerede ved 68 km/t. Til sammenlikning mistet ikke et nytt Goodyear-dekk veigrepet før ved 98 km/t. I sving var forskjellen enda større. Og til dere som ikke har opplevd det; når dekkene ikke lenger klarer å drenere vekk vannet foran seg, begynner de å flyte. Det er som plutselig å komme fra tørr asfalt over på speilblank is: Du mister all kontroll over bilen, sier Antilla.

Som å kjøre på blank is

Han forteller at også bremsestrekningen blir lenger med de slitte dekkene:

- Da vi testet fra 80 km/t, stoppet bilen med de nye dekkene på 30 meter, mens Nokian-dekket brukte 39,5 meter. Forskjellen høres kanskje ikke så stor ut, men det er den. Når bilen med de nye dekkene klarer å stoppe for barnet som løper ut i veien, vil bilen med de slitte dekkene fortsatt ha 35 km/t når den treffer barnet.

SPARTE 2 500: Da vi sjekket prisen på nye sommerdekk hos fire forhandlere, sparte vi 2 500 kroner. - Jeg må tømme lageret før vinterdekkene kommer, forklarte forhandleren. Foto: Lasse Allard
SPARTE 2 500: Da vi sjekket prisen på nye sommerdekk hos fire forhandlere, sparte vi 2 500 kroner. - Jeg må tømme lageret før vinterdekkene kommer, forklarte forhandleren. Foto: Lasse Allard Vis mer

Hvor mye du kan spare på å kjøpe de nye dekkene nå, avhenger selvfølgelig av hvor mange dekk de enkelte forhandlerne har igjen på lageret sitt. Derfor lønner det seg alltid å ta en ringerunde. Det har vi gjort ved flere anledninger.

Da vi sjekket prisen på nye dekk til en Audi A4 hos fire forhandlere, resulterte det i 2 500 kroner spart på fire nye Continental-dekk. Dyreste tilbud var på 7 970 kroner, billigste på 5 550.

«Vi har en super pris fordi vi ønsker å tømme lageret for sommerdekk», var forklaringen til forhandleren i Oslo.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer