Test av ny Suzuki Swift hybrid

Kvikk, kul og lett firehjulstrekker

Suzuki har lansert den tredje generasjonen av den moderne Swift. 

RIMELIG FIREHJULSTREKKER: Med et tiltalende oppsyn og kul design, satser Suzuki på ny suksess for sin meget rimelige firehjulstrekker. Nye Swift kommer på markedet i april og koster under 250.000 kroner godt utstyrt. Foto: Knut Moberg
RIMELIG FIREHJULSTREKKER: Med et tiltalende oppsyn og kul design, satser Suzuki på ny suksess for sin meget rimelige firehjulstrekker. Nye Swift kommer på markedet i april og koster under 250.000 kroner godt utstyrt. Foto: Knut Moberg Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Suzuki-folket kaller altså bilen tredje generasjon selv om det har eksistert flere Swift-er enn som så. Men de regner bare fra den første i den «nye» serien, den med kul og attraktiv design, som vi kjørte våren 2006. De fulgte opp suksessen med en helt ny Swift som en oppdatert versjon av samme formel fem år senere - og Norges billigste firehjulstrekker - og her er nok en ny modell med samme, gjenkjennelige designspråk, men mer tidsriktig.

Hybrid 4x4

Mer tidsriktig i 2017 vil si lettere, bedre utstyrt og med lavere forbruk og utslipp. For å få til det, har japanerne forsynt nye Swift med den hybride drivlinjen vi kjørte i nyeste generasjon av mini-SUV-en Ignis.

De forskjellige utgavene av det vi kjenner som Suzuki Swift (navnet var lenge Cultus i mange markeder), er blitt solgt i totalt 5,3 millioner eksemplarer opp gjennom årene, så det er et anselig antall kunder som har stiftet bekjentskap med småbilene fra den litt annerledes japanske produsenten - for øvrig en av verdens største produsent av motorer i alle genre.

Mye utstyr - hyggelig pris

Nye Swift har tilpasset seg vår tid på flere måter. Med utstyrspakken som vil bli tilbudt i Norge, har den det man forventer av sikkerhetssystemer i 2017. En kombinasjon av kamera og lasersensorer er installert, og man har både anti-kollisjonssystem med autobrems, vinglevarsler, blindsoneovervåkning og fjernlysassistent. Den selges i denne utgaven, som koster 245.000 kroner, også med adaptiv fartsholder og navigasjon.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer