DS er et relativt ferskt bilmerke i Norge og er kort fortalt premium-avleggeren fra PSA-konsernet, som opprinnelig ble lansert som påkostede Citroën-modeller. Nå er de imidlertid på markedet med helt egne modeller, og bortsett fra elbilen DS3 Crossback e-Tense er den større DS7 Crossback den som er best tilpasset det norske markedet.
Elektrisk offensiv
Det er tydelig at DS skal være en spydspiss for elektrifisering for PSA og det er allerede en god stund siden vi testkjørte den helelektriske, kompakte DS3 Crossback e-Tense.
Batteribilen, som skal ha en rekkevidde på 32 mil og koster fra 312.000 kroner, kommer også i salg i Norge i år.
300 hestekrefter
Men her er altså storebror, DS7 Crossback e-Tense 4x4, en ladbar hybrid utstyrt med en bensinmotor som yter 200 hestekrefter, en elektrisk motor foran med 110 hestekrefter og en tilsvarende elektrisk motor bak.
Til sammen utgjør dette en samlet systemeffekt på 300 hestekrefter, siden bensin- og elmotorene ikke når maks effekt på samme turtall (sterkt forenklet).
Bilen er utstyrt med en ny 8-trinns automatgirkasse og firehjulsdrift, takket være elmotoren bak. Men produsenten presiserer at drift på alle fire hjul alltid er tilgjengelig, uansett batteristatus.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger