Volkswagen kom på markedet med sin forhjulsdrevne familiekombi, Passat, i 1973. Bilen var basert på den nylig lanserte Audi 80. Datidens mellomklasse-folkevogn var faktisk en vesentlig mindre og lettere bil enn dagens Golf, men var romslig nok for en familie med bagasje, særlig i stasjonsvogn-utgaven som fulgte.
Dagens generasjon er den 8. i rekken og kommer til å bli lansert i oppgradert opplag i forbindelse med bilutstillingen i Genève i mars. I Norge har Passat holdt stand i et marked der den tradisjonelle familiebilen viker plassen for SUV-ene i stadig større grad. I 2017 var Passat (så å si utelukkende som stasjonsvogn), fortsatt 5. mest solgte modell i Norge.

Ladbart limbo
Det var godt hjulpet av den prisgunstige, ladbare GTE-versjonen, som utgjorde over 70 prosent av salget. I løpet av 2018 ble det vanskeligere å levere og Passat havnet på en 15. plass på registreringsstatistikken. I januar i år var den nummer 22 og GTE, som ikke lenger er i produksjon, var i mindretall.

Stopp for to populære modeller fra Volkswagen
Derfor er det gode nyheter for VW at produksjonen av nye GTE kommer i gang om ikke lenge - og med en batteripakke som er større enn før: Fra 9,9 kWt økes kapasiteten til 13 kWt. Det gir en oppgitt rekkevidde på bare strøm på 55 kilometer etter den nye og strengere målestandarden WLTP.

Lengre som elbil
Det gjør altså at bilen får betydelig oppgradert elektrisk rekkevidde, med 55 km målt etter WLTP (70 km etter NEDC). Systemeffekten fra kombinasjonen elmotor/bensinmotor er uforandret, med 218 hestekrefter.
Ifølge produsenten tilfredsstiller Passat GTE allerede de kommende Euro 6d-utslippskravene (gjeldende fra 2021), mens alle andre TSI- og TDI-motorer tilfredsstiller Euro 6d-TEMP.

En ladbar hybrid som skiller seg ut i mengden
Dette gjelder blant annet en videreutviklet 2.0 TDI Evo dieselmotor, som ifølge VW er den første av en ny generasjon dieselmotorer. Den yter 150 hestekrefter og skal slippe ut 10 gram mindre per kilometer CO2 enn det tilsvarende motor i forgjengeren gjorde.
Alle bensin- og dieselmotorer er nå utstyrt med partikkelfilter.
Mer assistanse
Med fornyet Passat introduseres assistansesystemet «Travel Assist» og Passat blir første modell fra VW som utstyres med et nytt system, kalt «IQ.Drive», som gjør det mulig å kjøre delvis autonomt (av seg selv), i alle ønskelige hastigheter – helt fra stillestående og opptil 210 km/h.
En viktig del av «Travel Assist» er et såkalt kapasitivt ratt (også det før første gang i en Volkswagen). Rattet registrerer førerens berøringer for å utgjøre et interaktivt grensesnitt med førerstøttesystemene.

Dagslys om natten
Den oppgraderte familiebilen får også viktige sikkerhetsoppgraderinger som «Emergency Steering Assist», som skal bruke bremseinngrep til økt sikkerhet ved en unnamanøver, og «IQ.Light», som er interaktive LED-matrix-lyskastere som visstnok skal gi noe tilnærmet dagslys i mørket.

Snart kommer Volvo med «billig-hybrid»
Denne lysteknologien ble introdusert i Touareg, som vi testet i fjor, og blir nå standard på alle utgaver av Passat i Norge.
Parallelt med introduksjonen av den nye Passat introduseres en ny generasjon av det modulære infotainmentsystemet (multimedia - underholdning og kommunikasjon) som har navnet MIB3.
Det inneholder «App Connect» – et grensesnitt for integrering av smarttelefon-apper. For første gang hos VW også med mulighet for trådløs tilkopling av Apple CarPlay.

«Tingenes internett»-funksjoner
Passat skal kunne være oppkoblet til enhver tid, med et integrert SIM-kort er er standard. Det skal gi tilgang til en forbedret navigasjonstjeneste med oppdateringer i sanntid, musikkstrømmetjenester, Internett-radio, en såkalt naturlig, online-basert, stemmestyringsfunksjon, og sømløs tilknytning til online-tjenester fra «Volkswagen We».
I tillegg vil det ifølge VW bli mulig å ta med seg bilens innstillinger via en kommende skytjeneste, og smartelefoner vil kunne brukes som bilnøkkel både for å åpne og starte bilen.

Oppgradert digitalt instrumentpanel
I forbindelse med MIB3-systemet introduseres også en ny «Digital Cockpit», som er en videreutvikling av forgjengerens «Active Info Display». «Digital Cockpit» har tre forskjellige display-konfigurasjoner, som føreren kan velge mellom med et tastetrykk på multifunksjonsrattet.
En såkalt konseptversjon av nye Volkswagen Passat vises på bilutstillingen i Genève, og den oppgraderte modellen kan bestilles fra mai måned. Nye Passat har lansering i Norge i slutten av september.
