Volkswagen kom på markedet med sin forhjulsdrevne familiekombi, Passat, i 1973. Bilen var basert på den nylig lanserte Audi 80. Datidens mellomklasse-folkevogn var faktisk en vesentlig mindre og lettere bil enn dagens Golf, men var romslig nok for en familie med bagasje, særlig i stasjonsvogn-utgaven som fulgte.
Dagens generasjon er den 8. i rekken og kommer til å bli lansert i oppgradert opplag i forbindelse med bilutstillingen i Genève i mars. I Norge har Passat holdt stand i et marked der den tradisjonelle familiebilen viker plassen for SUV-ene i stadig større grad. I 2017 var Passat (så å si utelukkende som stasjonsvogn), fortsatt 5. mest solgte modell i Norge.
Ladbart limbo
Det var godt hjulpet av den prisgunstige, ladbare GTE-versjonen, som utgjorde over 70 prosent av salget. I løpet av 2018 ble det vanskeligere å levere og Passat havnet på en 15. plass på registreringsstatistikken. I januar i år var den nummer 22 og GTE, som ikke lenger er i produksjon, var i mindretall.
Derfor er det gode nyheter for VW at produksjonen av nye GTE kommer i gang om ikke lenge - og med en batteripakke som er større enn før: Fra 9,9 kWt økes kapasiteten til 13 kWt. Det gir en oppgitt rekkevidde på bare strøm på 55 kilometer etter den nye og strengere målestandarden WLTP.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger