BMW 5-serie kommer med enda en ladbar variant. Fra før finnes den som 530e og 530e xDrive både som sedan og stasjonsvogn.
530e har en firesylindret 2-liter på 194 hester koblet sammen med en elmotor på 108 hester. Til sammen gir den 252 hester og 429 Nm, 292 hester med 10 sekunders overboost.

545e xDrive har derimot fått den samme 6-sylindrede motoren som X5 xDrive 45e, en 6-sylindret 3-liter som yter 286 hk.
Høy ytelse og lavt forbruk
Den bruker den samme elektriske motoren som X5 45e xDrive og får nøyaktig den samme effekten som X5 45e xDrive, nemlig 394 hk og 600 Nm.
545e skal dermed lett klare 250 kilometer i timen og akselererer fra 0-100 km/t på bare 4,7 sekunder.
Dessverre har de ikke funnet plass til den samme store batteripakka på 23 kWt, som kunne gitt den minst 9 mils rekkevidde, men den samme batteripakka som 530e på 12 kWt. Det gir fortsatt et litt begrenset bagasjerom på 410 liter.
BMW oppgir mellom 54 og 57 kilometer rekkevidde på strøm og et gjennomsnittsforbruk målt etter WLTP mellom 0,21 og 0,24 liter på mila. Det er helt andre tall enn vi er er oppvokst med fra en sekssylindret 3-liter.

Dermed får endelig BMW-entusiastene tilbake sin sekssylindrede bil, samtidig som BMW enklere klarer de strenge utslippskravene.

TEST: Ladbar X5 Ren luksus
Valgfrihet
BMW har en rekke kjøreprogrammer for sine ladbare hybrider og man kan blant annet bestemme selv at den skal være fullelektrisk så lenge man har batterikapasitet.
Med innprogrammert avreisetidspunkt, vil man kunne får optimalisert effektbruken på kalde vinterdager med varm bil fra start.
Men kjører du bilen elektrisk, blir 108 hester veldig lite. Da har du sportsprogrammet tilgjengelig. Da brukes begge motorene og man får maks effekt.
Bilen lanseres i november, men det åpnes for bestilling i høst. Da får vi også vite prisene. 545e kommer ikke som stasjonsvogn.
