I noen år nå har ladbare hybrider vært ansett som «grønne», og en god overgang til tiden når alle skal kjøre rene elbiler.
Gode avgiftsfordeler har gjort dem populære. Mange av bilene er oppgitt med forbruk på rundt 0,2 liter på mila og et CO2-utslipp på 40-60 gram per kilometer. Det er langt under det vanlige bensin eller dieselbiler kan skryte av.
Virkeligheten er imidlertid en helt annen, skal vi tro en ny studie som Transport & Environment (T&E) har gjennomført på oppdrag fra EU.
Organisasjonen har gjennomført tester i den virkelige verden med tre av de mest populære ladbare hybridene på markedet i dag: BMW X5, Volvo XC60 og Mitsubishi Outlander PHEV. Konklusjonen i rapporten er at alle slipper ut langt mer CO2 og bruker langt mer bensin enn det produsentene oppgir.
Slipper ut mye mer
Når turen startet med fulladet batteri, er det snakk om fra 28 til 89 prosent høyere CO2-utslipp enn oppgitt. Med en gang batteriet var tomt, steg utslippene til mellom tre og åtte ganger mer enn det fabrikken oppgir. Forbruket øker i samme takt som utslippet.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger