Nye tester avslører

- Ladbare hybrider en klima-skandale

Bilselgeren skryter av et forbruk på 0,2 liter på mila og svært lavt CO2-utslipp. I virkeligheten er de ladbare hybridene en klima-skandale, tordner eksperter.

AVGIFTSFORDELER: Både i Norge og Europa er ladbare hybrider, som kombinerer en vanlig bensinmotor med en elmotor som drives av et lite, ladbart batteri, populære. Gode avgiftsfordeler bidrar til dette. Foto: Rune Korsvoll
AVGIFTSFORDELER: Både i Norge og Europa er ladbare hybrider, som kombinerer en vanlig bensinmotor med en elmotor som drives av et lite, ladbart batteri, populære. Gode avgiftsfordeler bidrar til dette. Foto: Rune Korsvoll Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

I noen år nå har ladbare hybrider vært ansett som «grønne», og en god overgang til tiden når alle skal kjøre rene elbiler.

Gode avgiftsfordeler har gjort dem populære. Mange av bilene er oppgitt med forbruk på rundt 0,2 liter på mila og et CO2-utslipp på 40-60 gram per kilometer. Det er langt under det vanlige bensin eller dieselbiler kan skryte av.

Virkeligheten er imidlertid en helt annen, skal vi tro en ny studie som Transport & Environment (T&E) har gjennomført på oppdrag fra EU.

Organisasjonen har gjennomført tester i den virkelige verden med tre av de mest populære ladbare hybridene på markedet i dag: BMW X5, Volvo XC60 og Mitsubishi Outlander PHEV. Konklusjonen i rapporten er at alle slipper ut langt mer CO2 og bruker langt mer bensin enn det produsentene oppgir.

MANGE MODELLER: Flere av de store bilprodusentene, slik som Volvo, har flere modeller med ladbart hybriddrivverk. Dette hjelper fabrikkene i stor grad å komme under de kravene for utslipp som EU har satt for ikke å bøtelegge produsentene. Foto: Volvo
MANGE MODELLER: Flere av de store bilprodusentene, slik som Volvo, har flere modeller med ladbart hybriddrivverk. Dette hjelper fabrikkene i stor grad å komme under de kravene for utslipp som EU har satt for ikke å bøtelegge produsentene. Foto: Volvo Vis mer

Slipper ut mye mer

Når turen startet med fulladet batteri, er det snakk om fra 28 til 89 prosent høyere CO2-utslipp enn oppgitt. Med en gang batteriet var tomt, steg utslippene til mellom tre og åtte ganger mer enn det fabrikken oppgir. Forbruket øker i samme takt som utslippet.

BMW oppgir sin X5 ladbare hybrid med et snittforbruk til 0,12 liter på mila, et CO2-utslipp på 27 gram per kilometer og at den kan kjøres 88 kilometer på bare strøm. Testen viste at rekkevidden før bensinmotoren startet var 18 kilometer og at CO2-utslippet med tomt batteri var på 254 gram per kilometer. På en strekning på 100 kilometer, lå gjennomsnitts-utslippet på 64 gram per kilometer.

Rekkevidde bare 23 kilometer

Volvo oppgir sin XC60 med et snittforbruk på 0,23 liter på mila, et CO2-utslipp på 53 gram per kilometer og en rekkevidde på 54 kilometer på bare strøm. Testen viste at rekkevidden før bensinmotoren startet var 23 kilometer og at CO2-utslippet med tomt batteri var på 184 gram per kilometer. På en strekning på 100 kilometer, lå gjennomsnitts-utslippet på 115 gram per kilometer.

LANGT OVER: Utslippene fra de tre bilene som Transport & Environment testet, ligger langt over det produsenten oppgir etter WLTP-testen. Kilde: T&E
LANGT OVER: Utslippene fra de tre bilene som Transport & Environment testet, ligger langt over det produsenten oppgir etter WLTP-testen. Kilde: T&E Vis mer

Mitsubishi oppgir sin Outlander PHEV med et snittforbruk til 0,20 liter på mila, et CO2-utslipp på 46 gram per kilometer og at den kan kjøres 45 kilometer på bare strøm. Testen viste at rekkevidden før bensinmotoren startet var 19 kilometer og at CO2-utslippet med tomt batteri var på 184 gram per kilometer. På en strekning på 100 kilometer, lå gjennomsnitts-utslippet på 87 gram per kilometer.

- Bygget for avgiftsfordeler

Julia Poliscanova, som er sjef for miljøbiler i T&E sparer ikke på kruttet når hun kommenterer resultatene fra testen:

- Ladbare hybrider er falske elbiler, bygget for laboratorietester og avgiftsfordeler, ikke for virkelig kjøring. Vår tester viser at selv under optimale forhold, med fulladet batteri, forurenser disse bilene mer enn reklamen fra produsentene lover. Regjeringene bør slutte å subsidiere disse bilene med skattebetalernes penger, sier Poliscanova, og legger til:

- Bilprodusentene skylder på sjåførene for de høye utslippene. Sannheten er at de fleste ladbare hybridene ikke er godt konstruert. De har svake elmotorer som ikke klarer å utnytte batterikapasiteten og store forurensende bensinmotorer. For at ladbare hybrider skal ha en framtid, må vi helt legge om måten vi tester dem på og hvordan de belønnes av myndighetene. Hvis ikke vil de følge dieselbilene ned i historiens søppelbøtte, tordner Poliscanova.

Null i avgift

I Norge ble det i 2020 solgt i underkant av 30 000 ladbare hybrider, med Volvo, BMW og Mitsubishi på topp. I andre europeiske land har salget gått rett i taket. Årsaken er solide avgifts- og skattefordeler. I Norge er CO2-avgiften den største avgiften på en ny bil. Alle biler som slipper ut mindre enn 87 gram per kilometer, får imidlertid null kroner i CO2-avgift. Med utslipp etter dagens WLTP-test, havner de fleste ladbare hybrider altså godt under dette.

TIL SMÅKJØRING: Kjører du mange småturer og er nøye med å lade, kan en ladbar hybrid være et alternativ. Når batteriet er tomt, bruker bilen en god del mer enn en vanlig bensinbil. I vinter testet vi mange av de mest mest populære modellene. Foto: Markus Pentikainen
TIL SMÅKJØRING: Kjører du mange småturer og er nøye med å lade, kan en ladbar hybrid være et alternativ. Når batteriet er tomt, bruker bilen en god del mer enn en vanlig bensinbil. I vinter testet vi mange av de mest mest populære modellene. Foto: Markus Pentikainen Vis mer

Brukbar til småturer

I tillegg har ladbare hybrider kutt i vektavgiften på 23 prosent. I praksis betyr det at de fleste nye ladbare hybrider i dag er avgiftsfrie. Dersom bilen leases, enten i firma eller privat, slipper du også unna moms. Leasingselskaper betaler nemlig ikke moms på disse bilene. Ladbare hybrider blir dermed svært attraktive både for firmaer og privatpersoner.

Vår egen erfaring med ladbare hybrider, er at dersom du har mye småkjøring og kjører forsiktig, så kan de være et bra alternativ. Det er imidlertid avhengig av at du er nøye med å lade mellom hver tur.

Mitsubishi Outlander er nå ikke lenger i salg i Norge.

BMW: - Et strålende produkt

Erik Trosby er PR og kommunikasjonssjef i Volvo Norge. Han forteller at de har gjort egne undersøkelser som viser at ladbare hybrider kan ha klare miljøfordeler om de lades ofte og kjøres i elektrisk modus:

- Vi har analysert 13 450 norske ladbare hybrider og ser at bilene i nesten halvparten av strekningene kjøres på elektrisitet, med forbrenningsmotoren avslått. Norske Volvo-eiere er i verdenstoppen når det gjelder elektrisk kjøring med ladehybrider. I undersøkelsen oppgir sju av ti oppgir at de lader hver dag og åtte av ti sier at de forsøker å kjøre på helelektrisk drift i hverdagen. Det er kunder som oppgir at de har et gjennomsnittlig drivstofforbruk under 2,5 liter per 100 kilometer, noe som er i tråd med de oppgitte WLTP-tallene og viser at de er oppnåelige, sier Trosby.

Kommunikasjonsdirektør i BMW Norge, Marius Tegneby, sier følgende:

- Vi bestrider ikke resultatene i testen, men vi synes det er verdt å gjøre oppmerksom på at testen til T&A inneholder en rekke kjøreøvelser med ulike resultater. Ser man på øvelsen hvor BMW X5 xDrive45e kjøres i EV-modus, så har den en elektrisk rekkevidde på 75 km. Det er en rekkevidde som våre norske kunder kjenner seg godt igjen i under deres bruk – og i sterk kontrast til de 18 km det vises til som norm her.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer