Lade om natta?

Elbilforeningen råder til å lade om natta - men sikkerhetsmyndighetene er bekymret.

BILLIGST Å LADE ELBILEN PÅ NATTA: Høye strømpriser er bakgrunnen for at Elbilforeningen anbefaler å lade om natta - men sikkerhetsmyndighetene DSB sier de er bekymret for for at effektkrevende utstyr benyttes over tid i den perioden av døgnet når man sover og er mest sårbar. Foto: NTB scanpix
BILLIGST Å LADE ELBILEN PÅ NATTA: Høye strømpriser er bakgrunnen for at Elbilforeningen anbefaler å lade om natta - men sikkerhetsmyndighetene DSB sier de er bekymret for for at effektkrevende utstyr benyttes over tid i den perioden av døgnet når man sover og er mest sårbar. Foto: NTB scanpix Vis mer
Publisert

Høye strømpriser den siste tiden gjør at Elbilforeningen nå går ut og anbefaler elbilister å lade om natta dersom de kan.

– Når strømprisen gjør voldsomme enkelthopp, blir også hjemmelading av elbil dyrere. Da er det smart å vente med lading om man kan, sier Unni Berge, kommunikasjonsleder i Norsk elbilforening.

- Elbilforeningen råder medlemmene til å lade om natta – hvis de kan. I tillegg er det smart å følge med på strømprisen dersom man kan planlegge ladingen sin, og vurdere avtaler for smart lading, skriver Elbilforeningen.

Unni Berge er kommunikasjonsleder i Norsk elbilforening. Foto: Norsk elbilforening
Unni Berge er kommunikasjonsleder i Norsk elbilforening. Foto: Norsk elbilforening Vis mer

Ifølge en undersøkelse gjort av Elbilforeningen, lader allerede over halvparten av elbilistene om natta - og svært få lader på morgenen.

- Nesten alle elbiler har teknologi som gjør det mulig å styre ladingen tidsmessig, og dette blir også vanligere for ladeboksene, sier kommunikasjonslederen i Elbilforeningen.

DSB: - Bekymret

Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap har ofte vært ute og advart mot å lade eller bruke effektkrevende utstyr på natta.

Og denne bekymringen er noe de trekker fram også når det gjelder lading av elbil om natta.

Avdelingsdirektør Johan Marius Ly i DSB forteller til Dinside at NVE har foreslått en ny nettleiestruktur der man ønsker at elbiler skal fordele belastningen over døgnet gjennom prismekanismer, altså forskyve lading fra dag til natt.

Der har DSB har blant annet gitt følgende svar til NVE på flere høringer rundt dette forslaget:

  • Modell med målte effekttopper og modell med abonnert effekt: I modellen med målte effekttopper vil det være ønskelig å holde belastningen så jevn som mulig over døgnet. I tidligere høringsforslag skulle nettleien måles og fastsettes fra time til time. I modellen med abonnert effekt vil det tilsvarende være ønskelig å holde belastningen under abonnert effekt til enhver tid.
  • DSB oppfatter at disse modellene vil forskyve en del av effektbelastningen til natt, hvilket strider mot DSBs klare oppfordring til ikke å benytte effektkrevende produkter i den tiden man sover.
  • På den annen side oppfatter DSB at modellene gir mer fleksibilitet slik at nettkunden kan belaste nettet mer kontrollert på dagtid og derfor legge mindre belastning på natten enn i tidligere forslåtte modeller.

- DSB er altså bekymret for at effektkrevende utstyr benyttes over tid i den perioden av døgnet når man sover og er mest sårbar, sier Ly til Dinside.

Johan Marius Ly er avdelingsdirektør for forebygging og sikkerhet i DSB. Foto: Anita Andersen (DSB)
Johan Marius Ly er avdelingsdirektør for forebygging og sikkerhet i DSB. Foto: Anita Andersen (DSB) Vis mer

- DSB har mange års erfaring fra tilsyn med at dette vil kunne medføre økt fare for varmgang og brann over tid. Det vil i så fall kreves kompenserende tiltak – ekstra sikkerhetsnett for å kunne gjøre dette på en sikker måte, sier Ly.

Han sier eksempler på kompenserende tiltak vil være å bare bruke ladestasjon med elbilkontakt (Type 2 kontakt); sette krav til god kontroll og jevnlig vedlikehold av elbil og ladekabel / utstyr; å ha seriekoblet røykvarsler der elbil lades og begrensning av ladestrøm for å holde den så lav som mulig om natten.

SKJØTELEDNING: Lange skjøteledninger kan utgjøre brannfare. Langvarig tilkobling av strømkrevende utstyr anbefales heller ikke. Foto: Embla Hjort-Larsen Vis mer

- Vanskelig å komme utenom

- Med elektrifiseringen av den norske bilparken er det vanskelig å komme unna lading av elbiler på natta, blant annet på grunn av kapasitetshensyn i elnettet, sier Sigmund Clementz, kommunikasjonssjef i forsikringsselskapet If.

Han kommenterer videre at en stadig større andel av bilene i Norge er elektriske, noe som blir lagt merke til i utlandet.

- Vi trenger bare å krysse grense til Sverige før situasjonen er en helt annen. Utbygging av nettverket av ladestasjoner og det å gjøre trygg hjemmelading tilgjengelig for enda flere, vil gjøre det lettere for nye grupper å velge elbil. Det synes vi i If er topp! sier Clementz.

- Skal være trygt, også på natta

- Vi i If er opptatt av at lading av elbil skal foregå forskriftsmessig og trygt – også på natta. Tiden for å strekke en skjøteledning fra stua ut i garasjen er over for de fleste nå. Installasjon av hjemmeladere må skje etter myndighetenes og bilprodusentens standarder og anvisninger. Det er viktig å bruke elinstallatører som har god kompetanse på montering av ladestasjoner og dessuten kan gi deg gode råd om lading, sier Clementz.

Forsikringsselskapet råder elbilister til å montere røykvarsler i taket dersom de har bilen til lading i garasjen.

- Det bør være en optisk røykvarsler som er sammenkoblet trådløst med de røykvarslerne du har i huset. Piper én, piper alle. Røykvarslere er viktige på natta hvis det skulle oppstå en brann. Det er nemlig noe helt annet å takle en brann på dagtid enn å våkne i ørska, prøve å takle et branntilløp og evakuere i bare undertøyet, sier han.

Sigmund Clementz er kommunikasjonssjef i If. Foto: If
Sigmund Clementz er kommunikasjonssjef i If. Foto: If Vis mer

- Elbiler ikke mer utsatt for brann

Clementz understreker imidlertid at det ikke er større fare for brann i en elbil, enn andre typer kjøretøy.

- Når det gjelder brann i elbil, vil jeg gjerne slå hull på en myte: At elbiler er mer utsatt for bilbrann enn andre biler. Det er feil. Vi ser kanskje heller en tendens den andre veien, poengterer han.

- Likevel er det viktig å være klar over at det er ved selve ladingen at brannrisikoen er størst. Det er fordi det elektriske anlegget i boligen din i seg selv medfører en viss brannrisiko. Rundt halvparten av alle branner i norske hjem starter i den elektriske installasjonen eller noe som er koblet til den. Det betyr at vedlikehold og sjekk av hele elanlegget er viktig å gjøre med jevne mellomrom, sier Clementz.

- Det kan være nødvendig

Clementz sier til Dinside at dersom du kan unngå å lade ting som mobiltelefoner, nettbrett og driller på natta, er det fint.

- Vi ser likevel at for noen kan dette være nødvendig. Da bør du sørge for at du bruker en original lader, legger mobilen på et ikke brennbart underlag og har en seriekoblet røykvarsler i samme rom. Hvis det blir røyk og brann, får dermed alle rask varsling i boligen, sier han.

- Husk å ta godt vare på lader og ledninger. Hvis det blir knekk på ledningen, bytt ut laderen. Ladere du har brukt veldig lenge bør du også vurdere å bytte ut, da slitasje på kontaktpunktene mot mobilen i verste fall kan føre til en såkalt lysbue. Det er veldig sterk strøm som kan gi kortslutning og en veldig varmeutvikling.

Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer