Kia EV6 i Norge

Lader 10 mil på 4 minutter

Den ser frekk ut, kan lade 100 kilometer på fire minutter og gjør 0-100 som en sportsbil. Kias EV6 kommer på snarvisitt til Norge i morgen, men kundene må vente.

LYNRASK LADING: Kia EV6 har 800 volts elektrisk anlegg. Det gjør at den kan lade strøm nok til 100 kilometers kjøring på litt over fire minutter eller lade batteriet fra 10 til 80 prosent på 18 minutter. Foto: Kia
LYNRASK LADING: Kia EV6 har 800 volts elektrisk anlegg. Det gjør at den kan lade strøm nok til 100 kilometers kjøring på litt over fire minutter eller lade batteriet fra 10 til 80 prosent på 18 minutter. Foto: Kia Vis mer
Publisert

Når det er bildet av den firkantede og billige Soul som dukker opp i hodet når vi nevner elektrisk Kia, kommer nok nye EV6 som en stor overraskelse. Den nye elbilen kombinerer sportsbil-ytelser med praktisk innhold og teknologi som vi gjøre livet lettere for elbileiere. I morgen og onsdag er EV6 på en kort visitt i Norge, for å bli vist fram for media og forhandlere. Det drøyer imidlertid til november eller desember før kundene får sine biler.

Superrask lading

Det er flere ting som gjør Kia EV6 spennende. Den bygges på en helt ny plattform som gir bilen ekstra lang akselavstand og dermed ekstra god innvendig plass. I tillegg har bilen et 800 volts elektrisk anlegg, som gjør at den kan lades raskere enn stort sett alle dagens elbiler.

I praksis betyr det at du kan lade 100 kilometers rekkevidde på litt over fire minutter, når du finner en ladestasjon som leverer nok strøm. Det gjør for eksempel Ionity-laderne her i Norge. Ifølge Kia skal batteriet i EV6 kunne lades fra 10 til 80 prosent på 18 minutter.

PÅ NORGESBESØK: Kias nye, spennende elbil EV6, kommer på en lynvisitt til Norge i morgen. De første kundebilene kommer imidlertid ikke før i november-desember. Foto: Kia
PÅ NORGESBESØK: Kias nye, spennende elbil EV6, kommer på en lynvisitt til Norge i morgen. De første kundebilene kommer imidlertid ikke før i november-desember. Foto: Kia Vis mer

I tillegg har bilen utstyr som gjør at den kan lade alt fra andre biler til el-sykler og elektriske driller. Den kan også gi nødstrøm til hytta når strømmen går.

Rekkevidde 500 kilometer

Bilen kommer i flere utgaver. EV6 og EV6 GT-Line har valgfri bakhjulsdrift eller firehjulstrekk og batteripakker på 58 eller 77 kWt. EV6 GT har standard firehjulstrekk og det største batteriet. Bilene med bakhjulsdrift og den største batteripakka skal ha en rekkevidde på litt over 500 kilometer etter WLTP-normen. Med firehjulstrekk blir rekkevidden nesten 100 kilometer kortere, ifølge Kia.

I de store vinter-testene av elbiler som Dagbladet gjør hver vinter, har Kias teknologi, blant annet med varmepumpe, vist seg effektiv i kulde. Når Kia påstår at EV6 taper maksimalt 20 prosent rekkevidde på en vanlig vinterdag, så tror vi på det.

SOM IONIQ 5: Kia EV6 bygges på den samme plattformen som Hyundais Ioniq 5. Den kommer til Norge allerede i sommer. Foto: Kia
SOM IONIQ 5: Kia EV6 bygges på den samme plattformen som Hyundais Ioniq 5. Den kommer til Norge allerede i sommer. Foto: Kia Vis mer

Forkledd sportsbil

Rimeligste EV6 med bakhjulstrekk har en motor på 228 hester. Den sportslige GT-utgaven har imidlertid to motorer som til sammen gir 585 hester og et dreiemoment på hele 740 newtonmeter. Det betyr at den gjør unna 0-100 km/t på 3,5 sekunder. Det er raskere enn standard-utgaven av Tesla Model 3 og bare et par tideler tregere enn Performance-modellen.

På grunn av den lange akselavstanden og flate gulvet, er plassen til bena i baksetet altså svært god. Bagasjerommet tar 520 liter, pluss at bilen har et lite oppbevaringsrom under panseret foran. EV6 kan trekke henger på opptil 1600 kilo.

Kommer i november

Med modellene e-Niro og e-Soul ha Kia flere års erfaring med salg av elektriske biler i Norge. Også prisen på EV6 skiller seg imidlertid en god del fra disse. EV6 Exclusive, den rimeligste modellen med bakhjulstrekk og minste batteripakke, skal koste fra 470 000 kroner. De første bilene levres etter planen til norske kunder fra november-desember i år.

FORKLEDD SPORTSBIL: Kia EV6 GT er en av årets mest spennende elbil-nyheter, med barskt utseende, god innvendig plass og nesten 600 hester. Foto: Kia
FORKLEDD SPORTSBIL: Kia EV6 GT er en av årets mest spennende elbil-nyheter, med barskt utseende, god innvendig plass og nesten 600 hester. Foto: Kia Vis mer

EV6 GT, som blir den dyreste bilen med firehjulstrekk og stor batteripakke, vil koste 600 000 kroner – eller 599 900, som importøren velger å si. Den kommer ikke til Norge før høsten 2022.

Dyrere enn Tesla

Det betyr at EV6 blir noe dyrere enn en konkurrent som Tesla Model 3. Den koster fra 360 000 kroner med bakhjulstrekk og oppgitt rekkevidde på 448 kilometer. Om det er noen trøst, så koster den billigste utgaven av EV6 570 000 kroner i Sverige.

De kundene som er raske til å bestille får ett års kraftig rabattert lading på Kia Charge eller Ionitys ladere.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer