De nye elbilene begynner nå å få svært god rekkevidde. Da er det neste punktet på listen over eierne krav at de lader raskt. I en stor test av rekkevidden til 32 nye elbiler, har NAF også testet hvor raskt bilene lader. Her er det store forskjeller.
Tre av bilene klarer å lade 200 kilometer på under ti minutter. Hele 13 av bilene klarte å lede 200 kilometer på under 15 minutter. De som ladet raskest var Xpeng G9 (8,4 minutter), Tesla Model S (8,5 minutter) og Hyundai Ioniq 6 (9,4 minutter).
- Når ladingen går så raskt, rekker du knapt nok på do og hente deg en kaffe før du kan kjøre videre, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Lader veldig tregt
Han mener at etter hvert som elbilene får stadig bedre rekkevidde, vil slaget nå stå om hvor raskt de er i stand til å lade batteriet.
- Kan bilen din lade raskt, blir rekkevidden mindre viktig. Da kan tiden det tar fra A til B være kortere for en bil med et mindre batteri som lades raskt, enn for bilene med lang rekkevidde, men som lader saktere, sier Sødal.
Flere av bilene i testen brukte lang tid på å lade. Aller tregest var JAC e.JS4 med 32,2 minutter til 200 kilometer. Hongqi E-HS9 LR brukte 29,5 minutter og Voyah Free brukte 27, 4 minutter.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger