Elbil

Lager batteri fra trær

Hevder det kan bli både bedre og billigere.

BILLIGERE OG BERE: De nye batteriene som er basert på trær, kan bli både billigere og bedre, samtidig som de tåler lavere temperaturer enn dagens litium-batterier, ifølge batteriprodusenten Northvolt. Foto: Volvo
BILLIGERE OG BERE: De nye batteriene som er basert på trær, kan bli både billigere og bedre, samtidig som de tåler lavere temperaturer enn dagens litium-batterier, ifølge batteriprodusenten Northvolt. Foto: Volvo Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Det høres kanskje ut som en dårlig spøk, men det er faktisk sant. Sammen med den finske skog-giganten Stora Enso, jobber Northvolt med å utvikle et batteri for elektriske biler, der deler av innholdet er laget av et produkt som kommer fra trær. Stoffet heter lignin, finnes i celleveggene på blant annet trær, og er restprodukt fra papirindustrien.

Det er ment å skulle erstatte grafitt, som i dag brukes i batteriene. Ifølge Northvolt vil dette kunne gjøre batteriene både billigere og mer miljøvennlige.

Fra trær

Anoden, som er den negative siden av litium-cellene i batteriet, består vanligvis at en kobberfolie som er dekket med grafitt.

Grafitt produseres ofte fra kull. Tanken er altså at dette skal erstattes av Lignode, et stoff som Stora Enso har laget fra lignin. Siden det er et restprodukt i Stora Ensos papirproduksjon, blir det normalt brukt som brensel i fjernvarmeanlegg.

FRA TRÆR: Northvolt har avtale om produksjon av elbilbatteriet blant annet til VW. Volvo, BMW og Polestar. Det nye materialet Lignode, som skal brukes i batteriene, er utviklet fra ligning, som er et restprodukt i papirproduksjonen til Stora Enso. Foto Stora Enso
FRA TRÆR: Northvolt har avtale om produksjon av elbilbatteriet blant annet til VW. Volvo, BMW og Polestar. Det nye materialet Lignode, som skal brukes i batteriene, er utviklet fra ligning, som er et restprodukt i papirproduksjonen til Stora Enso. Foto Stora Enso Vis mer

Bedre i kulde

I en pressemelding skriver Stora Enso at Lignode også kan gjøre at disse batteriene kan lades raskere, gi raskere strøm til elmotoren og klarer lavere temperaturer bedre enn dagens litium-baserte batterier. Det er også billigere enn den grafitten som brukes i batteriene i dag.

Northvolt sier ingen ting om når de kan starte produksjon av disse batteriene.

Resirkulerer i Norge

- Samarbeidet med Stora Enso gjør at vi kan teste ut nye bærekraftige materialer, samtidig som vi utvikler en batteri-kjemi som er billigere enn i dag, sier Emma Nehrenheim, som er miljøsjef hos Northvolt.

Northvolt samarbeider for øvrig med norske Hydrovolt som nylig åpnet Europas største fabrikk for resirkulering av brukte batterier i Fredrikstad. Fabrikken skal resirkulere opp til 12 000 tonn batterier i året. Det tilsvarer rundt 25 000 elbilbatterier, eller omtrent alle de batteriene som vil komme fra elbilene som etter hvert kommer til å bli «vraket» hvert år.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer