Nye bildekk

Lager nye dekk av gamle flasker

Michelin planlegger å starte produksjon av bildekk der en stor del av innholdet er plast fra resirkulerte flasker.

HEMMELIG ENZYM: Ved hjelp av et spesielt enzym, kan plasten i drikkeflaskene forvandles til fiber som kan passer i dekk. Foto: Michelin
HEMMELIG ENZYM: Ved hjelp av et spesielt enzym, kan plasten i drikkeflaskene forvandles til fiber som kan passer i dekk. Foto: Michelin Vis mer
Publisert

Flere dekkprodusenter jobber nå for å gjøre dekkene sine mer miljøvennlige og bærekraftige. Michelins mål er at 40 prosent av innholdet i deres dekk skal være bærekraftig innen 2030. Det betyr blant annet å erstatte noe av innholdet i dagens dekk med plast fra resirkulerte pet-flasker – flasker som er laget av polyethylene terephthalate.

Mer slitesterke

Dette skjer gjennom et samarbeid med det franske biokjemi-selskapet Cabrios.

- Vi er stolte av å være de første til å ha testet et resirkulert, teknisk plastfiber som kan brukes i dekk. Fiberet er utviklet gjennom å tilsette et spesielt enzym under prosessen med å resirkulere de fargede plastflaskene, sier Nicholas Seeboth, som er sjef for material-utvikling hos Michelin, i en pressemelding.

Ifølge Michelin skal de gjenvinne tre milliarder flasker i året. Materialet som framstilles av disse flaskene, skal være ekstra motstandsdyktig mot høye temperaturer og ha like gode egenskaper som de dekkene som er laget med oljebaserte materialer.

Litt dyrere

Nøyaktig når disse dekkene kommer på markedet, er usikkert. Det kreves normalt mye testing og utvikling før dette er på plass. Michelin antyder at prisen kan bli noe høyere enn for dagens dekk. Det er elektrifiseringen av bilene og fokuset på at ikke bare utslippene, men hele verdikjeden skal være bærekraftig, som nå setter ekstra fart i utviklingen av miljøvennlige dekk-alternativer.

Flere andre dekkprodusenter jobber nå iherdig for å gjøre dekkene sine mer miljøvennlige.

Dekk av løvetann

Continental har i flere år jobbet med å ta i bruk løvetann i sine dekk. Saften som utvinnes fra løvetann-roten kan erstatte noe av naturgummien som tappes fra trær i tropiske strøk. Materialet kalles Tarax-gummi og dekk med denne gummiblandingen har allerede vært testet på bildekk under vinterforhold i Sverige.

IKKE UGRESS: Løvetann anses av de fleste som ugress, men er altså i ferd med å bli en viktig ingrediens i bildekk. Foto: Continental
IKKE UGRESS: Løvetann anses av de fleste som ugress, men er altså i ferd med å bli en viktig ingrediens i bildekk. Foto: Continental Vis mer

I tillegg til å lette trykket på gummiplantasjer og regnskog i tropiske strøk, kan løvetann dyrkes nær fabrikkene der dekkene lages, slik at også behovet for transport kuttes. For to år siden opplyste Continental at de første maskinene for produksjon av slike dekk er installert på fabrikken, som håper å starte med serieproduksjon i løpet av få år.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer