Elbilmarkedet har endret seg

Lagersalg på elbiler

Før var det nesten umulig å få tak i disse elbilene. Men nå selges de plutselig med store rabatter.

PÅ LAGER: Norske bilselgere sitter nå med mange elbiler med rask levering. Både Opel Ampera-e (nærmest) og Nissan Leaf (to biler foran) kan leveres på dagen. Hyundai Kona Electric (i midten) har imidlertid fortsatt 12 måneders leveringstid. Foto: Jamieson Pothecary
PÅ LAGER: Norske bilselgere sitter nå med mange elbiler med rask levering. Både Opel Ampera-e (nærmest) og Nissan Leaf (to biler foran) kan leveres på dagen. Hyundai Kona Electric (i midten) har imidlertid fortsatt 12 måneders leveringstid. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

For to år siden var Opel Ampera-e meget ettertraktet. Den ble kåret til Årets bil i Norge, men for kundene viste det seg veldig vanskelig å få tak i den populære elbilen.

Prisene gikk i været. Først med 15.000 kroner, så med ytterligere 45.000 kroner. Køene ble imidlertid ikke kortere. Opel måtte til slutt gå til skrittet å stoppe salget av Ampera-e.

Natt og dag

Nå er situasjonen en helt annen. I februar 2019 relanserte Opel Ampera-e på det norske markedet - med en kraftig prisøkning på 100.000 kroner. Men da hadde markedet endret seg - ingen ville lenger ha elbilen.

I april ble dermed Ampera-e-prisen skrudd ned 40.000 kroner, etter at Dinside i mars hadde varslet priskuttet. For tre uker siden gikk importøren ut og varslet at de hadde flere hundre biler på lager, og at interesserte kunder nå kunne få elbilen på dagen!

Ikke alene

Opel er imidlertid ikke alene om å ha biler på lager. Ifølge bransjenettstedet Bilnytt.no (betalingstjeneste) er det nå en endret bruktbilsituasjon for elbiler med kortere rekkevidde, mens markedet for nye elbiler også er i rask endring - faktisk ligger elbilsalget de sju første månedene 72,8 prosent foran fjoråret, skal vi tro statistikken fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer