I fjor lanserte Nokian en konkurranse for å finn de mest bærekraftige oppfinnelsene som kan benyttes i dekk. Vinneren ble det svenske firmaet Resolo, som har spesialisert seg på å utvikle bærekraftige biomaterialer, blant annet gummi fra barken av bjørk. Selskapet har beregnet at skogindustrien i Finland og Sverige alene, har nok overskudd av bjørkebark til å produsere 200 000 tonn av den nye, bærekraftige gummien.

Sjekk dette nå!
Gode egenskaper
- Vi lot oss imponere av både egenskapene og allsidigheten til materialet. Det er også viktig for oss at gummien er produsert fra et biprodukt fra andre industrier. Resolo vil forhåpentligvis spille en viktig rolle på veien mot vårt mål om å oppnå 50 prosent fornybare råmaterialer i dekkene innen 2030, sier produkt- og markedssjef i Nokian Tyres Norge, Kjetil Røssel.

Røssel kan foreløpig ikke si noe om når den nye gummien kan tas i bruk i dekkene selskapet selger til norske kunder. Resolo skal nå utvikle produktet videre i samarbeid med Nokian.

De dyreste tabben
Miljøvennlig gummi
- Vi har fått en bekreftelse på at materialet i seg selv fungerer. Selv om samarbeidet fortsatt er på begynnerstadiet, kan vi allerede se lovende resultater. På sikt håper vi at Nokian Tyres tar i bruk det fornybare gummimaterialet i dekkproduksjonen sin, sier Henrik Otendal, administrerende direktør i Resolo.
Nokian er ikke den eneste dekkprodusenten som jobber med nye, bærekraftige løsninger for produksjon av bildekk.

Gummi av løvetann
Continental har i flere år testet dekk laget av gummi utvunnet fra røttene til løvetann. Allerede i 2015 ble de første vinterdekkene med såkalt Taraxgum testet i Sverige.
- Dekk laget av gummi fra løvetann er et viktig steg for at også vår bransje kan bli mer miljøvennlig, Å lage bildekk av løvetann vil være mer miljøvennlig enn å bruke naturgummi fra gummiplantasjer i tropiske strøk som i dag. Det mulig å dyrke løvetann på ubrukt land over hele Europa, sa produktsjef i Continental Dekk Norge, Knut Knudsen, da nyheten ble presentert.