Lamborghini Countach (1979)

Skal du ha så oppsiktsvekkende sportsbil som overhodet mulig, da er det bare ett alternativ: Lamborghini Countach.

Foto: Jamieson Pothecary / Autofil
Foto: Jamieson Pothecary / Autofil Vis mer

Countach er tidenes mest berømte supersportsbil. Fra 1973 (prototypen ble vist i 1971) til 1990, var den kongen over alle sportsbiler. Har du sett begynnelsen av ”The Cannonball Run”, skjønner du hvorfor. Bilen holdt liv i Lamborghini gjennom mange vanskelige år. Countach LP400 ble lansert med en 3,9-liters V12 på 375 hk. Dette gikk ned til 350 hk på LP400S, men så økte motorvolumet og hestene på LP500S og LP500S QV.

Draget er enormt uansett versjon, og den ultralave sitteposisjonen gjør fartsopplevelsen enda mer intens. Kjappest er QV-utgaven med 455 hk, 0-100 km/t på 4,8 sekunder og toppfart på 298 km/t. Jeg har kjørt to Countach’er og opplevelsen er som intet annet. Kjøreegenskapene er fremragende og racerbilaktig. Å rygge er et kapittel for seg, sikten bak er lik null. Og stikker du hodet ut av døra, ser du bare inn i et gedigent luftinntak.

Interiør

Å komme seg inn i Countach krever en smidig kropp. Men når du først er på plass, sitter du som støpt i perfekte stoler. Er du over 1,85 høy bør du derimot finne deg en annen drømmebil. Countach er bare 107 cm høy og takhøyden er mindre enn i små ubåter. Instrumentene er lekre og funksjonelle og girstangen har herlige utfreste spor.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer