Lamborghini Gallardo Spyder prøvekjørt

For første gang i historien har Lamborghini to okser i fjøset. Diablos etterfølger Murcielago LP640 med V12’er, og lillebror Gallardo med en litt mer beskjeden V10. DinSide har vært i Sant Agata og testet sistnevnte, og da i toppløs versjon.Tekst og foto: Emil Bang Larsen og Brede Lie Reime

Publisert
Sist oppdatert

Åpne de helt konvensjonelle dørene - Lamborghini mener at saksedørene kun er forbeholdt biler med 12 sylindere - ta plass bak det alcantarakledde sportsrattet, stikk inn nøkkelen og vri om… Velkommen til 5 liter, 520 hestekrefter og 510 Newtonmeter pakket inn i en V10er med en 90 graders vinkel.

Med taket nede er det ingen plasser å gjemme seg for det voldsomme brølet fra motoren, og idet vi girer et hakk ned før svingen er lyden fantastisk. Turtallsnåla spretter over 6.000 og alle sluser åpner seg idet vi lar gasspedalen synke mot gulvet. De 520 hestene planter hovene i asfalten og kaster oss inn i kurve etter kurve, i hastigheter som kan få norske politikere til å gråte og italienske politikere til å le.

På en eller annen måte har Lamborghinis ingeniører klart kunststykket med å få godkjent dette vanvittige krescendoet av motorsang. Gjennom å stenge og lukke små sluser i eksosanlegget kan man kjøre denne bilen forholdsvis inkognito, helt til man bikker 3500 omdreininger... Brøl, kort og godt brøl! Inkognito? Glem det, dette er bilen for den som vil bli sett og liker det.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer