Den nye tiden for Lamborghini startet i 2001 med kupéversjonen av Murciélago som erstattet Diablo. I 2003 følger Gallardo etter som er en litt mindre modell. Den er også rimeligere enn Murciélago. I 2004 kom altså roadsterversjonen av Murciélago, en bil som skal ta opp Lamborghinis 12-sylindrete roadstertradisjon etter 350 GTS, Miura Roadster og Diablo Roadster.
Oppstivet
Når du skal forvandle en kupé til roadster krever det at mye av bilen blir modifisert for å beholde den strukturelle stivheten. I Murciélago Roadster er det blant annet brukt karbonfiber for å beholde denne stivheten. På bildene av motoren kan du se et helt rammeverk av karbonfiber som skal være med på å stive opp bilen.
De utvendige målene er de samme som på kupéen, men roadsteren er hele syv centimeter lavere. For at ikke hodet på de som sitter i bilen skal bli det første som treffer asfalten ved en eventuell velt, er Murciélago utstyrt med automatiske veltebøyler som spretter opp rett bak hodestøttene. Et provisorisk tak finnes også. Vi kaller det det siden Lamborghini ikke anbefaler høyere hastigheter enn 160 kilometer i timen med taket på. Uten tak er det bare å bruke toppfarten som er oppgitt til 320 kilometer i timen.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger