Land Rovers kompakte tøffing på vei

Den indisk/britiske bilprodusenten skal inn i et nytt markedssegment.

Her er Land Rover LRX Concept på bilutstillingen i Genève i 2008. Den ble igjen vist i Frankfurt i år. Foto: Knut Moberg
Her er Land Rover LRX Concept på bilutstillingen i Genève i 2008. Den ble igjen vist i Frankfurt i år. Foto: Knut Moberg Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Jaguars og Land Rovers indiske eiere kunngjorde nylig at én av de tre fabrikkene som produserer biler av de to merkene vil måtte stenge. Premium-bensinslukere er ikke akkurat i vinden for tiden og det er i grunnen overraskende at Land Rover har greid seg så bra som de har gjort den siste tiden.

Effektivt

Bra nok uansett, til at det er blitt besluttet at merket ikke bare har livets rett, men at modellrekken skal utvides. Som forventet er det en mindre modell som skal produseres. Det blir en Range Rover og vil posisjoneres som en premium kompakt-SUV. Produsenten selv hevder at det skal bli merkets hittil minste, letteste og mest effektive kjøretøy. Skal vi dømme etter konseptet LRX (se bildene) vil bilen bli hakket kortere og klart lavere enn Freelander, som den for øvrig deler plattform med.

Vil ligne konseptet

Administrerende direktør i Land Rover, Phil Popham, understreker hvor viktig denne nyheten er for selskapet og at den viser at viljen til å investere i fremtiden i høy grad er tilstede. Videre forteller han at den nye bilen er et resultat av kundeundersøkelser foretatt den senere tid. Designdirektør Gerry McGovern indikerer at den nye Range Rover-modellen vil være tro til konseptet og at typiske Land Rover-designelementer vil finnes igjen slik som "ett hjul i hvert hjørne"-prinsippet, "kamskjell"-panseret og det "flytende" taket.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.