Én gang i året avholder den kinesiske elbilprodusenten Nio et større arrangement til å vise nye tekniske nyheter. I 2021 er datoen for arrangementet lørdag 9. januar.
Men i forkant av Nio Day har de allerede sluppet en stor nyhet, om en helt ny flaggskipsmodell. Elbilen Nio ET7 likner konseptbilen ET Preview som de viste fram for halvannet år siden.
ET7 er altså en sedan, som får en imponerende batteripakke på hele 150 kWt, mer enn noen andre elbiler på markedet i dag. Elbilene med størst batteripakke på det norske markedet er på om lag 100 kWt.
Oppimot 80 mil
Da skulle man kanskje se for seg en rekkevidde på oppimot 100 mil. Men med et forventet forbruk på mellom 20 og 25 kWt per 100 kilometer tror produsenten ikke på mer enn 60 til 80 mil rekkevidde på den tunge sedanen.
Men Nio er ikke helt som alle andre. Produsenten har nemlig annen teknologi som skiller seg fra konkurrentene. I Kina kan nemlig bilene deres bytte batteri på egne batteribytte-stasjoner i løpet av bare tre minutter.
Ny generasjon batteribytte
På lørdag skal også andre generasjon av denne teknikken vises fram.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger