Batterikapasitet på elbil

Lanserer full helsesjekk av batteriet

Elbilforeningen vil tilby en objektiv analyse i forbindelse med kjøp og salg.

AVSLØRER BATTERIET: Denne dingsen fra østerrikske Aviloo plugges inn i bilens OBD-port og samler inn data fra fremdriftsbatteriet. Foto: Aviloo
AVSLØRER BATTERIET: Denne dingsen fra østerrikske Aviloo plugges inn i bilens OBD-port og samler inn data fra fremdriftsbatteriet. Foto: Aviloo Vis mer
Publisert

Batteriet på en elbil svekkes over tid, men hvor mye varierer stort, der hvordan det er behandlet er en sentral komponent i regnestykket.

Mange hurtigladinger og fulladede batterier som blir stående ubrukt er eksempler på ting som i større grad kan bidra til svekkelse av kapasitet.

Å holde batteriprosenten mellom 20–80 prosent er det de fleste råder til om du vil bevare den totale kapasiteten så lenge som mulig.

Bilens system ikke nok

De fleste elbiler har en indikator som viser hvor stor andel av den opprinnelige kapasiteten som gjenstår på elbilbatteriet, men disse er ikke alltid så presise og heller ikke nødvendigvis helt nøyaktige.

Elbilforeningen har de siste ukene gjort undersøkelser som viser at sannheten har vært en litt annen enn det bilen har rapportert om selv.

Nå ønsker de å tilby elbil-eiere å gjennomføre en omfattende test av batteriet på bilen sin, typisk i forbindelse med kjøp og salg.

− Her vil vi bidra til å skape trygghet, særlig for dem som kjøper bruktbil utenfor garanti. Med en tjeneste som kan finne ut av batteriets helsetilstand, hjelper vi deg med den viktigste utfordringen ved kjøp av brukt elbil, sier testansvarlig Ståle Frydenlund hos Elbilforeningen.

Fra 100 til 10

Testutstyret, som kan leies, lages av østerrikske Aviloo.

Testen foregår ved at man oppsøker nærmeste Viking kontrollkontor og får testutstyret installert i bilen. Så er man nødt til å fullade batteriet og kjøre til det gjenstår 10 prosent – ikke nødvendigvis i én og samme tur, men i løpet av sju dager.

Underveis i kjøringa samler boksen fra Aviloo inn rådata fra framdriftsbatteriet (spenning, strøm, temperatur, energiforbruk og så videre). Disse dataene lastes så opp til nettskyen for analyse.

Etter to dager får man så et sertifikat med hvor stor prosentandel av den opprinnelige kapasiteten som gjenstår.

Boksen fra Aviloo plugges inn i OBD-porten på bilen, og etter gjennomført får man tilsendt et sertifikat på e-post med detaljene fra testen. Foto: Aviloo
Boksen fra Aviloo plugges inn i OBD-porten på bilen, og etter gjennomført får man tilsendt et sertifikat på e-post med detaljene fra testen. Foto: Aviloo Vis mer

Tanken fra Elbilforeningen er da at dette vil være et nyttig hjelpemiddel for dem som skal kjøpe eller selge elbil.

− Batteriet er helt sentralt for å fastsette verdien på elbilen. Ved å ta en batterihelsetest får du fasiten på hvor god tilstand batteriet ditt er i, sier Frydenlund.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer