Batteriet på en elbil svekkes over tid, men hvor mye varierer stort, der hvordan det er behandlet er en sentral komponent i regnestykket.
Mange hurtigladinger og fulladede batterier som blir stående ubrukt er eksempler på ting som i større grad kan bidra til svekkelse av kapasitet.
Å holde batteriprosenten mellom 20–80 prosent er det de fleste råder til om du vil bevare den totale kapasiteten så lenge som mulig.
Bilens system ikke nok
De fleste elbiler har en indikator som viser hvor stor andel av den opprinnelige kapasiteten som gjenstår på elbilbatteriet, men disse er ikke alltid så presise og heller ikke nødvendigvis helt nøyaktige.
Elbilforeningen har de siste ukene gjort undersøkelser som viser at sannheten har vært en litt annen enn det bilen har rapportert om selv.
Nå ønsker de å tilby elbil-eiere å gjennomføre en omfattende test av batteriet på bilen sin, typisk i forbindelse med kjøp og salg.
− Her vil vi bidra til å skape trygghet, særlig for dem som kjøper bruktbil utenfor garanti. Med en tjeneste som kan finne ut av batteriets helsetilstand, hjelper vi deg med den viktigste utfordringen ved kjøp av brukt elbil, sier testansvarlig Ståle Frydenlund hos Elbilforeningen.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger