Kinesisk bilindustri er fortsatt på vei opp og fram - og ekspanderer nå ut av eget hjemmemarked. På kort tid har det blitt lansert flere såkalte Kina-merker her i Norge også. Nå lanseres merke nummer fire og fem, ifølge bilbransjenettstedet Bilnytt (bak betalingsmur).
De som ikke er spesielt interessert har neppe hørt om bilmerkene Chery eller Maxus. Kanskje vil det ringe en bjelle når MG nevnes, men det er i realiteten et navn på en gammel britisk bilprodusent, som er kjøpt opp av kinesere.

Nye elbiler avslørt i Norge
Ukjente navn
Nå er det bilmerkene DFSK og Seres som skal introduseres. Begge merkene har bakgrunn i en av de store, etablerte kinesiske bilprodusentene, Dong Feng, ifølge Bilnytt. Tilbake i 2014 skal de ha vært Kinas største på tunge kjøretøy, og med 3,5 millioner biler var de også nummer to på personbiler. Fremdeles regnes produsenten blant de fire store i kinesisk bilindustri.
Navnene på produsentene gir som nevnt ingen gjenkjenningseffekt. DFSK høres kanskje ut som et dampskipselskap, mens vi blir henvist til en ungarskfødt, norsk bedriftsrådgiver når vi googler Seres.
Det kan imidlertid hende bilene har noe på det norske markedet å gjøre, for de spesifikasjonene vi har er lovende for SUV- og rekkeviddeglade norske elbilkjøpere.

105.000,- billigere over natta
- Med DFSK og SERES vil vi kunne tilby elektriske bilmodeller av høy kvalitet og med ny teknologi innenfor alle relevante priskategorier. Hele veien fra kompakte bybiler og familiebiler til SUV og varebiler, også med 4WD. I løpet av de neste fem årene vil vi lansere opp mot 20 ulike modeller til det norske markedet, sier daglig leder Jan Kåre Holmedal i Subaru-importøren Autoindustri i en pressemelding.
DFSK E3
Drivlinje: | Elektrisk |
Segment: | Kompakt familiebil |
Batteri: | - |
Motorkapasitet: | - |
Dreiemoment | - |
Rekkevidde (NEDC): | 400 km |
Toppfart: | - |
Akselerasjon (0-100 km/t): | - |
Antatt pris: | Mellom 250.000-400.000,- |
God rekkevidde
I første omgang er det den kompakte familiebilen DFSK E3 og den litt større crossover-SUV-en Seres SF5 nordmenn vil få mulighet til å kjøpe. Dette er biler som lover god rekkevidde (om lag 400 km og 500 km), men hittil har vi bare fått de utdaterte NEDC-rekkeviddetallene.

Seks elektriske Kina-biler til Norge
Det er som kjent den noe strengere WLTP-normen som skal benyttes for å oppgi forbruk og rekkevidde på biler i dag, men foreløpig må vi altså vente på denne informasjonen.
DFSK E3 vet vi foreløpig ikke så mye mer om, når det kommer til prestasjoner. Gjetter vi ut fra den antatte prisen - mellom 250.000 og 400.000 kroner - må bilen konkurrere mot rimeligere elbiler, som Tesla Model 3.
Vi vet derimot at Seres SF 5 skal legge seg oppe blant premiumbilene og at den vil prises deretter. Resten av prestasjonene kan du se i tabellen nedenfor.
Seres SF 7 må derfor finne seg i å konkurrere mot elbiler som Tesla Model X, Tesla Model S, Jaguar I-Pace, Audi e-tron og Mercedes-Benz EQC. Og det er først til neste år vi vil få svar på spørsmålet vårt, om bilene vil lykkes på det norske markedet ...
Seres SF 5
Drivlinje: | Elektrisk |
Segment: | Større crossover-SUV |
Batteri: | 90 kWt |
Motorkapasitet: | 510 kW / 685 hk |
Dreiemoment | 1040 Nm |
Rekkevidde (NEDC): | 500 km |
Toppfart: | 250 km/t |
Akselerasjon (0-97 km/t): | 3,5 sek |
Antatt pris: | 750.000,- |
Seres SF 7
