Vinterdekk

Lappen kan lyve

Nye vinterdekk har nå en slik lapp som skal vise dekkets egenskaper på snø og is. Den forteller ikke hele sannheten om dekket.

IKKE LA DEG LURE: Selv om dekket er merket med snøkrystall, er det ikke sikkert at det egner seg for kjøring på tøft, norsk vinterføre. Ill: Nokian
IKKE LA DEG LURE: Selv om dekket er merket med snøkrystall, er det ikke sikkert at det egner seg for kjøring på tøft, norsk vinterføre. Ill: Nokian Vis mer
Publisert

Alle sommerdekk og piggfrie vinterdekk har siden 2012 hatt en EU-merking som viser dekkets grep på våt vei, støynivå og rullemotstand. Nå har vinterdekkene også merking for grepet på snø og is. Men merkingen forteller ikke den hele og fulle sannheten om hvor sikkert dekket er på tøft, norsk vinterføre.

For det første gjelder merkingen bare piggfrie vinterdekk. For piggdekk, som stort sett bare brukes i Norge, Sverige og Finland, er det ennå ikke utviklet et merkesystem.

Merkingen for grepet på snø består at et symbol med et fjell og en snøkrystall. Et tilsvarende fjell, med noe som skal forestille is, angir grepet på is.

PENGER UT AV VINDUET: Kjører du med for lite luft i dekkene, betyr det både økt slitasje og høyere bensinforbruk. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Ikke for Norge

Disse forteller imidlertid ikke akkurat hvor bra dekket er. De viser bare at dekket møter det offisielle minstekravet som europeiske myndigheter stiller til grep på is og snø.

BARE MINSTEKRAV: Merkingen for grep på snø og is viser bare at dekket tilfredsstiller EUs minstekrav til grep – ikke at det har spesielt sikkert grep. Foto: Mirva Kakko
BARE MINSTEKRAV: Merkingen for grep på snø og is viser bare at dekket tilfredsstiller EUs minstekrav til grep – ikke at det har spesielt sikkert grep. Foto: Mirva Kakko Vis mer

Resultatene i vår store vinterdekktest viser at et dekk som er merket med snøkrystall, ikke nødvendigvis egner seg for norske forhold.

I testen har vi blant annet med det nye helårsdekket Continental AllSeasonContact. Dette er utviklet for svært milde vintre, men er likevel merket med snøkrystall og dermed fullt lovlig å bruke vinterstid.

Bremser dårlig

Da vi testet bremsestrekningen på is fra 50 km/t, brukte det nye helårsdekket 58,8 meter på å stoppe. Det beste piggfrie, nordiske vinterdekket, Michelin X-Ice Snow, stoppet på 47,2 meter.

Forskjellen ser kanskje ikke så stor ut, men i praksis betyr det at mens bilen med Michelin-dekket klarer å stoppe for et barn som løper ut i veien, vil bilen med helårsdekket treffe barnet i rundt 35 kilometer i timen.

– Helårsdekk som dette bør ikke brukes på nordiske vinterveier, selv om det har merket med snøkrystall og dermed er lovlige. På snø gir det et visst grep, men gummiblandingen og konstruksjonen er slik at det gir svært dårlig grep på is, sammenliknet med nordiske, piggfrie vinterdekk, sier testsjef Jukka Antilla i UTAC Ivalo til DinSide.

Snø-merket men frarådes

Han får støtte av produktsjef Knut Knudsen i Continental Norge:

– Merkingen for snø og is, viser bare at dekket tilfredsstiller et minstekrav. Det er riktig at også helårsdekk har merket for snø-grep. Dette er imidlertid dekk vi fraråder å bruke på norske vinterveier. Disse er utviklet for milde vintre og er mest aktuelle for kjøring imellom-Europa. Når det gjelder merking for grep på is, er det bare de nordiske, piggfrie vinterdekkene våre som har dette, sier Knudsen.

FRISTENDE: - Det kan det være fristende å kjøpe billige dekk for eksempel på nettet. Da må du være svært oppmerksom på hva du kjøper, sier produktsjef Knut Knudsen i Continental Norge. Foto: Continental
FRISTENDE: - Det kan det være fristende å kjøpe billige dekk for eksempel på nettet. Da må du være svært oppmerksom på hva du kjøper, sier produktsjef Knut Knudsen i Continental Norge. Foto: Continental Vis mer

Han har erfart at en del kjøper feil type vinterdekk i god tro:

Ikke la deg lure

– Spesielt nå med økende priser på alle områder, kan det være fristende å kjøpe billige dekk for eksempel på nettet. Da må du være svært oppmerksom på hva du kjøper. Navnet på dekket kan bedra og merkingen for snø viser ikke alltid at de passer for kjøring på tøft, norsk vinterføre. For å finne de sikreste dekkene er du fortsatt avhengig av veiledning fra en ekspert hos en seriøs forhandler eller ved å studere en god dekktest, sier Knudsen.

Tidligere har også merkingen for støy vært gjenstand for kritikk, siden testene er utviklet spesielt for europeiske forhold. Tester som Sintef i Trondheim har gjort, viser at støynivået til dekkene ofte har vært annerledes under kjøring på grov, norsk asfalt enn det som står på merkelappen.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer