Med stadig større, bredere og lavere dekk, sliter mange med mye støy i bilen. Det blir ikke bedre av at mye av kjøringen vinterstid skjer på tørr eller våt asfalt.
Det er imidlertid stor forskjell på hvor mye de forskjellige dekkene støyer. Dermed kan noe av problemet avhjelpes ved å velge riktige dekk.

Så enkelt sparte vi 3.800 kroner på nye vinterdekk
EU-merkingen, som alle nye piggfrie vinterdekk og sommerdekk er utstyrt med, kan imidlertid lure deg til å velge feil. Den forteller nemlig ikke sannheten om hvor mye dekkene støyer - selv om det er det som er meningen.
Forteller ikke sannheten
Støyen som angis på merkelappen er for det første målt utvendig. Det er selvfølgelig viktig for omgivelsene, men sier lite om støyen inne i bilen.
Testene er dessuten kjørt på EU-asfalt, som blant annet ikke er slitt av piggdekk. Tester som ble gjort av SINTEF i Trondheim, da EU-merkingen ble innført i november 2012, viste at støyen som dekket skaper på slitt, norsk asfalt, ofte kan være svært forskjellig fra støyen som er målt etter EU-standarden.

Ladestasjon satte Tesla-er ut av spill - ville gi regningen til bileierne
«På testbanen er det også en helt annen type asfalt enn det vi har i Norge. Resultatet kan faktisk være at et dekk som er merket som støysvakt, ikke er det i det hele tatt», konkluderte SINTEF den gang.
Tonen har ikke forandret seg til i dag.
- Når du kjøper et kjøleskap og ser på energimerkingen, får du gode opplysninger om hvor miljøvennlig kjøleskapet er. Slik er det ikke med merkingen av dekk, verken når det gjelder støy eller rullemotstand, forklarer forsker Truls Berge i SINTEF til Dinside.

- Våre tester viser at EU-merkingen stemmer dårlig med den støyen vi opplever på norsk asfalt. Det er beklagelig. Vi har ønsket å få til en bedre merkeordning, også for støy fra vinterdekk, men har ennå ikke fått finansiering til dette.
- Nå håper vi å kunne få til et samarbeid med de andre nordiske landene om en merkeordning som bedre gjenspeiler virkeligheten i Norge, sier Berge.

Disse dekkene tar flere liv enn de redder
Store forskjeller
I vår store dekktest kjører vi alltid egne målinger inne i bilen, av hvor mye dekkene støyer. Det er neppe noen stor overraskelse at det er de piggfrie dekkene som støyer minst.
I år var det ett dekk som fikk toppkarakteren 10. Bortsett fra kinesiske Linglong, fikk alle de andre piggfrie dekkene karakteren 9.
Piggdekk har ingen EU-merking for støy. Vi har tolv piggdekk med i vår test, og blant disse er støy-forskjellen tydelig.
De tre beste oppnår karakteren 7. Helt på bunn, med karakteren 5, finner vi Goodyear Ultra Grip Ice Arctic, Hankook Winter RS2 og Pirelli Ice Zero.

Tor Egil hadde aldri blitt stoppet av politiet før ...
Øret som hører
Dekkstøy måles under kjøring på dårlig underlag, med utstyr som er utviklet for å simulere det menneskelige øret. Målingene sjekkes også med en subjektiv evaluering, med flere sjåfører.
Årsaken er at det menneskelige øret kan oppfatte en del frekvenser lite forstyrrende, selv om støy-trykket er relativt høyt - og omvendt.
Den subjektive evalueringen kjøres som en blindtest, der førerne ikke vet hvilke dekk som sitter på bilen.
Så lite støyer dekkene
Dekk | # |
Continental Viking Contact7 | 10 |
Bridgestone Blizzak 80 | 9 |
Falken Espia EPZ II | 9 |
Goodyear UG Ice2 | 9 |
Hankook Winer. I*Cept | 9 |
Michelin X-Ice 3 | 9 |
Nokian Hakkapeliitta R3 | 9 |
Pirelli Ice Zero FR | 9 |
Yokohama IceGuard 60 | 9 |
Linglong Winter Ice | 8 |
Continental Ice Contact.2 | 7 |
Cooper Weathermaster | 7 |
Gislaved Nord Frost 200 | 7 |
Bridgestone Noranza 001 | 6 |
Michelin X-Ice North 4 | 6 |
Nexen Winguard WS | 6 |
Nokian Hakkapeliitta 9 | 6 |
Vredestein Wintrac Ice | 6 |
Yokohama Ice Guar 65 | 6 |
Goodyear UG Ice Arctic | 5 |
Hankook Winter RS2 | 5 |
Pirelli Ice Zero | 5 |
Dekkene i uthevet skrift er piggdekk. Dekkstøy blir målt under kjøring på dårlig underlag, både i for- og baksetet, med utstyr som etterlikner det menneskelige øret. Karakter 10 betyr svært lite støy, karakter 1 betyr svært mye støy.
