Veritas er et gammelt merke som ble startet rett etter krigen. Det var tre ansatte fra BMW som satte i gang med å bygge den ultimate sportsbil. Den første bilen som ble lansert for gatebruk kom i 1949 og het Komet Coupe. Dette var en Veritas RS (løpsbil) som ble konvertert til privat bruk på offentlige veier. Etter det kom Saturn Coupe og Scorpion Kabriolet.
De fikk inn over 200 ordre, men banksjefen satte foten ned da kontoen var tom, og firmaet opphørte i 1952.
RS III
Nå kommer det en nye modell. Den skal vises offisielt for publikum i juli. Dette er det produsenten kaller for en 1+1-seter. På bildene ser det ut som det er en énseter, men antagelig er det mulig å løfte vekk noen dekser på høyre side å etablere et sete til.
Motormessig vil dette fremstå som den reneste råskapen. En femliters V10-motor hentet fra BMW M5 sørger for fremdrift. I Veritas skal den yte 600 hestekrefter. Bilen kan leveres med både manuell girkasse, BMWs SMG-kasse og sekvensiell racingkasse.
Veritas har ikke gått ut med ytelsestall, men det antas en 0 til 100-tid på drøye tre sekunder og en toppfart på drøyt 300 kilometer i timen.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger