Lavere forbruk og mer fart i 911

Porsche kommer nå med en oppgradert versjon av dagens 911.

Publisert
Sist oppdatert

Oppgraderingen består av vanlig kupé og kabriolet med bakhjulsdrift i første omgang.

Nyvinningene er direkte innsprøytning, som er første gang for Porsche, og introduksjon av dobbelkløtsj girkasse med syv gir. Den kalles PDK (Porsche Doppelkupplung).

Poenget med denne forandringen er for å få farten opp og forbruket ned. Det er ingen hemmelighet at den svært suksessrike tyske sportsbilprodusenten sliter med nye, og stadig større, forventninger til lavere Co2-utslipp.

Porsche 911 Carrera kupé vil med direkte innsprøytning og dobbelkløtsj kasse få et forbruk på blandet kjøring på 0,98 liter per mil. Dette resulterer i et Co2-utslipp på 230 gram per kilometer som er en reduksjon på cirka 15 prosent. Dette er kanskje ikke så imponerende, men for en bil som gjør 0 til 100 ned mot 4,5 sekunder er det ikke så ille.

Mer effekt

Det som normalt skjer ved optimalisering av en motor er at det også blir høyere effekt. Det skjer også hos Porsche. Carrera 3,6 får 20 ekstra hestekrefter og ender opp på 345 hestekrefter, og Carrera S 3,8 får 30 hestekrefter ekstra og ender opp på 385 hestekrefter totalt. Dreiemomentet stiger med 20 newtonmeter på begge modeller, fra henholdsvis 370 til 390 i Carrera og 400 til 420 i Carrera S.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer