Le-Mans racer for veibruk til seks millioner

Her kommer den siste juvelen fra det sveitsiske firmaet Wysstec: Leblanc Mirabeau, en baneracer som også lovlig kan kjøres på vei.

Publisert
Sist oppdatert

Nå blir det mulig å kjøre sin bil til Le Mans, delta i 24-timers-løpet med den, og kjøre hjem igjen med den samme bilen. Dette kunststykket er mulig takket være den sveitsiske bilprodusenten Wysstec.

Baneracer og gatebil

Bilen er oppkalt etter Mirabeau-svingen på formel-1 banen i Monaco, der den også ble vist offentlig for første gang. Dette for å gjøre det klart at dette i første rekke er en racerbil som er designet og bygget for å oppfylle Le Mans' og FIAs (Det internasjonale bilsportforbundets) krav for deltagelse. Ifølge Wysstec er det noe i nærheten av en sensasjon at bilen også har fått godkjennelse for gatebruk.

Rask men ribbet

For å få bilen så rask som mulig for topp ytelser på bane er bilens interiør "optimalisert", for å bruke produsentens egne ord. Hvis kunden har ønsker om spesielt ekstrautstyr eller skinninteriør er det imidlertid bare å kontakte ingeniør-teamet. Rask er bilen blitt: 370 kilometer i timen loves hvis bane-layouten tillater det. Null til hundre kilometer i timen på under tre sekunder er ikke mindre imponerende.

Drøyt en kilo per hestekraft

I standardutgave veier bilen bare 812 kilo, i stor grad takket være utstrakt bruk av karbonfiber både til chassis og karrosseri. Det er med andre ord ikke så mye masse å drasse på for hver av de over 700 hestekreftene den midtmonterte Koenigsegg-motoren yter. Dreiemomentet på "over" 850 newtonmeter gir fabelaktige vekt-til-dreiemoment-forhold på under en kilo per newtonmeter. Motoren har et slagvolum på 4,7 liter.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.