Nissan Leaf

Leaf forsvinner

Den var med på å starte det norske elbil-eventyret. Nå går det trolig mot slutten for Nissan Leaf. Nye spennende elbiler skal ta over.

NYE LEAF: Etterfølgeren til Nissan Leaf skal trolig bygges på konseptbilen Chill-Out. Trolig drøyer det fortsatt et år eller to før den er klar for salg. Foto: Nissan
NYE LEAF: Etterfølgeren til Nissan Leaf skal trolig bygges på konseptbilen Chill-Out. Trolig drøyer det fortsatt et år eller to før den er klar for salg. Foto: Nissan Vis mer
Publisert

Da den første utgaven av Leaf kom til Norge i 2010. var det ingen lang kø foran butikkene. Den så litt rar ut, rekkevidden var på bare 160 kilometer og nordmenn var ennå ikke helt klare for å kjøre elektrisk. Likevel tok salget seg sakte men sikkert opp.

Da andre generasjon Leaf kom i 2018, sto imidlertid kundene i lange køer. Utseendet var nytt og spennende, rekkevidden var økt til 250-300 kilometer og bilen hadde nytt, spennende utstyr.

- Jeg har aldri opplevd maken til interesse for en ny bil, sa salgssjef John Olav Øverby hos Nissan-forhandler Aasen Bil. Før noen i det hele tatt hadde sett bilen, hadde han solgt 60 biler til kunder.

ET EVENTYR: Nissan Leaf har en stor del av æren for det norske elbil-eventyret. Så langt er det solgt nesten 70 000 Leaf i Norge. Foto: Nissan
ET EVENTYR: Nissan Leaf har en stor del av æren for det norske elbil-eventyret. Så langt er det solgt nesten 70 000 Leaf i Norge. Foto: Nissan Vis mer

Et par år til

Selv nå det siste året har Leaf vært opp blant de ti mest solgte bilene i Norge – mye takket være kraftige priskutt. I dag kan du kjøpe en Leaf fra i underkant av 250 000 kroner.

Fortsatt vil Leaf være i butikkene et par år til. Kilder Automotive News har snakket med, sier imidlertid at bilen skal fases ut og neppe blir erstattet med en tredje generasjon. I stedet skal den erstattes av nye modeller med mer tidsriktig teknologi.

Før 2030 skal Nissan ha 15 nye elektriske biler i salg over hele verden. Først ut er Ariya – en SUV som ruller ut til de første kundene i Norge i august. Med en rekkevidde på over 500 kilometer, mulighet for firehjulstrekk og en prislapp fra 425 000 kroner, kan den bli en ny publikumsfavoritt.

KLART FOR ARIYA: - Da andre generasjon Leaf kom i 2018, sto folk i kø for å kjøpe før de hadde sett bilen. I august får de første kundene sin nye Ariya, og den tror vi kan bli en like stor suksess, sier salgssjef John Olav Øverby hos Nissan-forhandler Aasen Bil. Foto: Privat
KLART FOR ARIYA: - Da andre generasjon Leaf kom i 2018, sto folk i kø for å kjøpe før de hadde sett bilen. I august får de første kundene sin nye Ariya, og den tror vi kan bli en like stor suksess, sier salgssjef John Olav Øverby hos Nissan-forhandler Aasen Bil. Foto: Privat Vis mer

Erstattes av Chill-Out

Leaf vil trolig bli erstattet av en bil som bygger på konseptet Chill-Out, som Nissan viste fram for noen måneder siden. Den er omtrent like stor som dagens Leaf, rundt 4,2 meter, men blir en crossover – en mellomting mellom en SUV og en vanlig personbil.

Trolig vil også den komme med både tohjulstrekk og firehjulstrekk, samt en rekkevidde på minst 400 kilometer.

I slutten av året er det også slutt på produksjonen av lille Nissan Micra. Den vil bli erstattet av en hel-elektrisk småbil. I tillegg jobber fabrikken med en elektrisk pickup.

Nytt og spennende

Nøyaktig når disse bilene kommer til Norge er usikkert. Vi tipper vi får se minst en ny elbil fra Nissan hvert år framover. Rykter vil ha det til at første bil ut etter Ariya blir den lille, elektriske bybilen.

ELEKTRSIK PICKUP: Flere bilprodusenter er på vei med elektriske pickup-er. Nissan viste nylig denne konseptmodellen. Foto: Nissan
ELEKTRSIK PICKUP: Flere bilprodusenter er på vei med elektriske pickup-er. Nissan viste nylig denne konseptmodellen. Foto: Nissan Vis mer

Marina Maneas Bakkum er kommunikasjonsdirektør for Nissan i Norden. Hun har vært med på hele det norske Leaf-eventyret.

- Leaf har blitt en større suksess i Norge enn vi noen gang hadde drømt om. Fortsatt er etterspørselen så stor at vi kjemper med å skaffe nok biler. Derfor er vi glade for at den fortsatt skal være med oss i hvert fall et par år til, sier Bakkum.

Hun forteller at Nissan nå satser stort på det europeiske markedet og at det de neste årene vil komme mange nye, spennende elbiler som passer bra i Norge.

Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer