I de siste årene har privatleasing eksplodert, og det er ikke så rart for leasing kan i enkelte tilfeller lønne seg. Men av og til kan overraskelser dukke opp som gjør det til en kostbar affære.
Og det er særlig ved innlevering etter endt leasingperiode at overraskelsene dukker opp:
Kunden skal nemlig dekke tilbakestilling av alt utover normal slitasje, men hvordan definerer man «normal slitasje»?
Ikke uventet er det også her de fleste tvistene oppstår, og da dukker det gjerne opp tredjeparter som ser sitt snitt til å hjelpe den ene parten mot et vederlag.
Et nytt marked oppstår
Autoreturn er ett eksempel på et slikt firma, og konseptet er enkelt:
- Selskapet gjør en ekstern verdivurdering, vurderer hva som er normal slitasje, samt hva som må utbedres av eventuelle skader som defineres som utover normal slitasje.
- De kan også ta på seg hele jobben med å levere inn leasingbilen for deg, og hevder ubeskjedent nok at dette sparer kundene for i gjennomsnitt 25 prosent i forhold til å levere bilen selv, og betale det mottager befaler.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger