Nordmenn leaset 11,3 prosent færre nybiler i første kvartal 2019, sammenlignet med de tre første månedene av 2018. Det viser tall fra Finansieringsselskapenes Forening (FINFO), som bransjenettstedet Bilnytt (abonnement) har gjengitt.

Disse bilene lever kortest
I kroner og øre er nedgangen på hele 19 prosent. For mens det totale leasingbeløpet var på hele 3,1 milliarder kroner i januar til mars i fjor - for nye og brukte biler - var tilsvarende tall bare 2,5 milliarder kroner i samme periode i år.
Andelen privatleaste biler stod dermed for 17,2 prosent av nybilmarkedet, mens det i de tre første månedene av fjoråret stod for 22 prosent av markedet. Dette står i stor kontrast med tidligere år, da leasing av bil har økt betydelig hvert år siden 2009.
Finansiering av personbiler i Norge - første kvartal
1. kvartal | 2019 | 1. kvartal | 2018 | 2018/2019 | |
Nye personbiler | Antall | Andel | Antall | Andel | endring |
Leasing (privat) | 6.605 | 17,2 % | 7.448 | 22,0 % | - 11,3 % |
Leasing (bedrift) | 4.462 | 11,6 % | 4.939 | 14,6 % | - 9,7 % |
Lån (privat) | 9.003 | 23,4 % | 7.875 | 23,3 % | 14,3 % |
Lån (bedrift) | 2.673 | 6,9 % | 2.495 | 7,4 % | 7,1 % |
Totalt finansiert | 22.743 | 59,1 % | 22.757 | 67,3 % | - 0,1 % |
Kilde: Finansieringsselskapenes Forening (FINFO)
Nordmenn lånte mer
Å lease biler har, som tallene viser, blitt stadig mer populært i Norge - også på privat basis. Ved å lease har man fordelen med mer forutsigbar økonomi, samt at det ikke trenger å påvirke andre lån - for eksempel boliglån.

Dette er den ukjente leasingfella du må se opp for
Ved privat leasing av bil er det vanlig å betale ett beløp i forkant, for så å betale faste beløp hver måned. Å ha en avtale på tre eller fire år er mest vanlig. Etter denne perioden må kunden levere den tilbake. Det er da én av ulempene kommer til syne - nemlig påkost - som man må betale for unormal slitasje og skader.
Samtidig som de var en nedgang i antall privatleasinger, økte belåning til bilkjøp. I første kvartal ble det i år kjøpt 1.128 (+14,3 %) flere biler, finansiert av lån, skal vi tro FINFO-tallene.
I kroner og øre er det 427,5 millioner mer, vel og merke for nye og brukte biler, samlet. De tre første månedene i 2019 lånte vi nemlig 9,9 milliarder kroner til bilkjøp, mens vi bare lånte knappe 9,5 milliarder i 2018.
Slik finansierte vi bilkjøpet i første kvartal
Nye og brukte personbiler | 1. kvartal 2019 | 1. kvartal 2018 | Endring |
Leasing - Privat | kr 2.515.720.000,- | kr 3.106.230.000,- | - 19 % |
Leasing - Bedrift | kr 2.111.288.000,- | kr 1.813.520.000,- | 16,4 % |
Lån - Privat | kr 9.912.073.000,- | kr 9.484.614.000,- | 1,5 % |
Lån - Bedrift | kr 1.418.224.000,- | kr 1.374.904.000,- | 3,2 % |
Totalt finansiert | kr 15.957.305.000,- | kr 15.779.268.000,- | 1,1 % |
Kilde: Finansieringsselskapenes Forening (FINFO)
Gir Tesla skylden
Administrerende direktør Christina Åhlander i FINFO mener nedgangen i privatleasing-markedet skyldes bilene som har blitt registrert i år. Elbiler blir som regel ikke leaset, og spesielt i mars ble nyregistrerings-statistikken dominert av én elbil - Tesla Model 3, som satte en suveren norgesrekord.

Enorme Tesla-leveranser til Norge
- Det er stor forskjell på hvilke biler som er aktuelle. Leasing er avhengig av hvor dyre bilene er og hvilken type bil det er snakk om. Når det kommer til typiske leasingbiler er det vanlige biler - bare ikke de elektriske, forklarer Åhlander overfor Dinside.
- Tror du kundene også kan ha blitt skremt av påkost på leasingbilene?
- Jeg tror ikke det. Det er jo sånn, at selv om du eier og skal selge etter tre fire år, så vet du at du får mindre for bilen om den har bulker og ødelagte seter. Behandler man bilen rett er det ingen fare.
- Hvordan tror du leasingtallene vil utvikle seg videre i løpet av 2019?
- Det er jeg ikke sikker på, men vi har sagt at det blir likt eller noen flere biler i år, totalt sett.

De billigste elbilene
Økning for bedrift
Ser man på bedriftsmarkedet er det også en nedgang, på 9,7 prosent, i antall nybil-leasinger. Men oppsiktsvekkende nok øker verdien her. I første kvartal gikk nemlig dette tallet opp 16,4 prosent, fra 1,8 milliarder til 2,1 milliarder fra 2018 til 2019.
Altså leaset norske bedrifter biler for nærmere 300 millioner kroner mer. Men til tross for bedriftsmarkedets økning er det ikke nok til å utjevne nedgangen fra privatleasing. Totalt ender årets tre første måneder 293 millioner bak fjoråret. Inkludert bedriftsmarkedet var leasingnedgangen dermed på seks prosent.
Utvikling i leasingmarkedet for biler (1990-2018)
År | Kroner | År | Kroner | År | Kroner |
1990 | 909.000.000,- | 1991 | 845.600.000,- | 1992 | 938.100.000,- |
1993 | 1.515.600.000,- | 1994 | 3.255.300.000,- | 1995 | 4.028.700.000,- |
1996 | 4.133.900.000,- | 1997 | 5.206.900.000,- | 1998 | 4.884.600.000,- |
1999 | 4.090.800.000,- | 2000 | 3.788.900.000,- | 2001 | 5.632.200.000,- |
2002 | 4.087.900.000,- | 2003 | 3.391.200.000,- | 2004 | 5.016.200.000,- |
2005 | 5.813.900.000,- | 2006 | 6.782.100.000,- | 2007 | 6.997.900.000,- |
2008 | 7.015.000.000,- | 2009 | 6.531.100.000,- | 2010 | 9.473.700.000,- |
2011 | 10.556.700.000,- | 2012 | 11.361.600.000,- | 2013 | 12.358.200.000,- |
2014 | 15.261.600.000,- | 2015 | 12.970.800.000,- | 2016 | 16.462.700.000,- |
2017 | 21.352.000.000,- | 2018 | 21.552.385.000,- | 2019 | - |
Tabellforklaring: Tallene viser FINFOS tall over leasing av biler (privat og bedrift) fra 1990 og fram til og med 2018. Kilde: Finansieringsselskapenes Forening (FINFO).
