I takt med nordmenns økte miljøbevissthet, prydes stadig flere bilannonser med uttrykk som "Miljøvennlig", "Miljøvinner", "Grønn" og "Renere".
Den norske Toyota-importøren har til og med tatt sjansen på å hevde at Prius er "Verdens mest miljøvennlige bil". Som et motsvar har Smart-importøren servert følgende påstand: Vil du gi inntrykk av at du er opptatt av miljøet, velger du Toyota Prius. Er du opptatt av miljøet velger du Smart fortwo".
- Kan forvirre publikum
Den voldsomme miljøfokuset bekymrer Forbrukerombudet. Ombudet mener at den inflatoriske bruken av miljøpåstander kan forvirre publikum og i verste fall føre til at bilkunder ender opp med å velge bil på gale premisser.
Derfor vil ombudet i løpet av sommeren utarbeide retningslinjer for bruk av miljøpåstander, i samarbeid med bilbransjen selv, Vegdirektoratet og utvalgte miljøorganisasjoner. Målet er at forbrukerne skal kunne stole på at miljøpåstander i bilannonser holder vann.
- Skal kunne dokumenteres
Seksjonssjef i Forbrukerombudet, Bente Øverli, kan fortelle at markedsføringsloven blant annet stiller krav om at påstander i sammenheng med markedsføring skal kunne dokumenteres. Loven innebærer også et forbud mot villedende markedsføring.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger