Lettere å kjøpe sikker bil i 2009

Fra og med neste år vil Euro NCAP-stjernene inneholde langt mer informasjon.

Publisert
Sist oppdatert

Det europeiske kollisjonstest-instituttet Euro NCAP har testet personbilers sikkerhet siden 1997. Siden 2003 har Euro NCAP operert med tre disipliner; voksenbeskyttelse, barnebeskyttelse og fotgjengerbeskyttelse. Resultatene i hver av disiplinene har gitt et antall poeng, som igjen har resultert i et antall stjerner (inntil fem stjerner i de to første disiplinene, inntil fire i fotgjengerbeskyttelse).

Aktivt sikkerhetsutstyr

Denne løsningen har imidlertid hatt i seg en del svakheter. Euro NCAP-resultatene sier for eksempel ikke noe om aktivt sikkerhetsutstyr, som for eksempel antiskrens (ESP), elektronisk bremsekraftfordeling (EBD) eller kurvekontroll (CBC). Slikt aktivt sikkerhetsutstyr har som oppgave å sørge for at en ulykke unngås. Dette i motsetning til passivt sikkerhetsutstyr som kollisjonsputer og beltestrammere, som kun har skadebegrensende effekt.

Sikker eller usikker?: Euro NCAP 1 (Voksenbeskyttelse)Sikker eller usikker?: Euro NCAP 2 (Barnebeskyttelse)Sikker eller usikker?: Thatcham (Nakkesleng/whiplash)

Påkjørsel bakfra

Fordi selve kollisjonstestene kun består av én frontkollisjon og to sidekollisjoner (side og stolpe) har Euro NCAP-stjernene heller ikke sagt noe om hvordan de testede bilene beskytter sine passasjerer ved påkjørsel bakfra.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer