Lettere å kjøpe sikker bil i 2009

Fra og med neste år vil Euro NCAP-stjernene inneholde langt mer informasjon.

Publisert
Sist oppdatert

Det europeiske kollisjonstest-instituttet Euro NCAP har testet personbilers sikkerhet siden 1997. Siden 2003 har Euro NCAP operert med tre disipliner; voksenbeskyttelse, barnebeskyttelse og fotgjengerbeskyttelse. Resultatene i hver av disiplinene har gitt et antall poeng, som igjen har resultert i et antall stjerner (inntil fem stjerner i de to første disiplinene, inntil fire i fotgjengerbeskyttelse).

Aktivt sikkerhetsutstyr

Denne løsningen har imidlertid hatt i seg en del svakheter. Euro NCAP-resultatene sier for eksempel ikke noe om aktivt sikkerhetsutstyr, som for eksempel antiskrens (ESP), elektronisk bremsekraftfordeling (EBD) eller kurvekontroll (CBC). Slikt aktivt sikkerhetsutstyr har som oppgave å sørge for at en ulykke unngås. Dette i motsetning til passivt sikkerhetsutstyr som kollisjonsputer og beltestrammere, som kun har skadebegrensende effekt.

Sikker eller usikker?: Euro NCAP 1 (Voksenbeskyttelse)Sikker eller usikker?: Euro NCAP 2 (Barnebeskyttelse)Sikker eller usikker?: Thatcham (Nakkesleng/whiplash)

Påkjørsel bakfra

Fordi selve kollisjonstestene kun består av én frontkollisjon og to sidekollisjoner (side og stolpe) har Euro NCAP-stjernene heller ikke sagt noe om hvordan de testede bilene beskytter sine passasjerer ved påkjørsel bakfra.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.