Lexus fornyer seg

- Lexus handler om selvladende hybrider

Lexus viser LF1 Limitless i Detroit, og reposisjonerer seg samtidig i Norge - med «selvladende hybrider» og lavere pris på kjernemodellen.

NESTE GENERASJON: Lexus LF1 Limitless er en svær bil i luksusklassen, men er i motsetning til nye LS en crossover. Med over fem meter i lengden blir de nye visuelle grepene enda mer slående. Konseptbilen vises på bilutstillingen i Detroit. Foto: Lexus
NESTE GENERASJON: Lexus LF1 Limitless er en svær bil i luksusklassen, men er i motsetning til nye LS en crossover. Med over fem meter i lengden blir de nye visuelle grepene enda mer slående. Konseptbilen vises på bilutstillingen i Detroit. Foto: Lexus Vis mer
Publisert

Lexus avsluttet rekord-året 2017 med et relativt godt resultat i Norge, i et bilmarked som for øvrig satte en rekke nye rekorder. Godt fordi, med 1003 registrerte biler var det det tredje beste året for merket så langt, men relativt, fordi kjerneteknologien med «ikke-ladbar» hybrid drivlinje blir straffet i forhold til hybrider som kan lades fra stikkontakt og, som vi har skrevet flere ganger, får urimelige fordeler fra det norske avgiftssystemet.

Selvladende hybrider

Men Lexus, som år etter år fremstår som merket som oppnår høyest kundetilfredshet her i landet, ifølge Autoindex, gjør noe med dette, og har oppnådd å få posisjonere seg prismessig mot nettopp de ladbare konkurrentene. Dermed vil fra nå av bestselgeren, den mellomstore SUV-en NX som fornyes kraftig som 2018-modell, koste fra 500.000 kroner (499.900 levert Oslo, for å være pinlig nøyaktig).

Den blir dermed mer konkurransedyktig, spesielt overfor nykommeren, den ladbare Volvo XC60 T8 (fra 720.800) og Mercedes-Benz GLC 350 e (fra 572.900).

Og Lexus, i likhet med sitt modermerke Toyota, har fått nok av at man fremstiller det som om deres ikke-ladbare hybrider ikke går på strøm. For det gjør de jo - rett som det er. Det er bare sømløst, og bilen lader seg selv via bensinmotor og regenerering.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer