Lexus IS F: På upløyd slagmark

Lexus er ikke bare hybrid og politisk korrekte luksusbiler som kjendiser og kongelige kan kose seg med. Det er "skikkelige" biler også.

Lexus IS F: På upløyd slagmark
Publisert
Sist oppdatert

Til nå har Lexus vært mest kjent for biler med bokstaven h på bakluken. Det betyr hybriddrift som igjen betyr både bensinmotor og elektrisk motor.

Bokstaven F står ikke for ”fast”, ”furious” eller andre hissige navn. F-en er hentet fra F som i "Flagship" og Fuji Speedway, en testbane som Toyota eier og som er lokalisert ikke langt fra fjellet med samme navn. Designen på F-en er hentet fra de vanskeligste svingene på den Fuji-banen.

Sjefsingeniør for IS F er Yukihiko Yaguchi. Før han startet hos Lexus hadde han en lang karriere med å utvikle Toyota Supra fra første til fjerde generasjon. Det vil si at dette er en kar som vet hvordan man lager sportsbiler som setter spor etter seg.

F-modeller

Lexus IS F ble vist på bilutstillingen i Detroit i 2007 sammen med den evige konseptbilen LF-A. Denne er også senere vist som roadster og litt opp og frem vil kanskje også denne bilen lanseres. Motormessig ligger det fortsatt an til at det blir en V10-motor med cirka 500 hestekrefter. Hadde det ikke vært for at alt gikk galt i fjor høst, hadde kanskje enda flere F-modeller sett dagens lys. Spekulasjoner om en IS F kupé og en GS F har i hvert fall ikke stoppet opp, selv om Toyota og Lexus praktisk talt dro i brekket og bremset utviklingen av biler som krever en bedre verdensøkonomi enn den vi har i dag.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.