Den 1. oktober er Lexus på plass i Oslo med egne salgslokaler, men allerede rett over påske ruller de første bilene rundt her hjemme med norske skilter. Vi venter derfor til den tid med å trekke for sterke konklusjoner om Lexus lykkes med å konkurrere med BMW på veien.
For konseptene er så slående like; rekkesekser og bakhjulsdrift, avansert teknikk og friskt design. Men der BMW 3-serie skilter med sobre linjer og et enkelt eleganse, skal Lexus IS200 ha sterkere appell til "GTI-generasjonen". For Lexus'en er utvilsomt mer hårete enn en standard BMW 3-serie. Blant annet er standard-dekkene 215/45R17 mot BMW'ens 195/65R15 -- dekk som de fleste BMW-eiere ønsker å bytte ut så snart som mulig. I tillegg har Lexus'en et kronograflignende instrumentpanel, gearspak og pedaler i metall og reale bøtteseter -- alt er med på å understreke inntrykket av sportsbil med stor S!
Teknikk i fri utfoldelse
IS200 er teknisk sett en rimelig avansert bil. Blant annet har de tatt i bruk VVTi (Variable Valve Timing) i rekkesekseren, et system som sørger for at tidene for ventilåpning/-lukking hele tiden justeres i forhold til belastning og pedalbruk, for å sørge for en så effektiv forbrenning som mulig.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger