Lexus NX 300h

Hybriden er ikke bare riktig for oss nordmenn – den er riktig så tøff, også.

BY-SUV: NX 300h er normalt forhjulsdreven, men sender opptil 50 prosent av tilgjengelig moment til bakhjulene om det trengs. Bakkeklaringen er 18,5 cm. Bilen vi har testet er den amerikanske utgaven med en litt annen front enn den vi får i Europa. Det eneste som skiller er noen små detaljer herl nederst, samt tåkelysene. Foto: Espen Stensrud
BY-SUV: NX 300h er normalt forhjulsdreven, men sender opptil 50 prosent av tilgjengelig moment til bakhjulene om det trengs. Bakkeklaringen er 18,5 cm. Bilen vi har testet er den amerikanske utgaven med en litt annen front enn den vi får i Europa. Det eneste som skiller er noen små detaljer herl nederst, samt tåkelysene. Foto: Espen Stensrud Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

(Seattle, USA): I fødebyen til Microsoft, Amazon og Starbucks, står det nå åtte helt nye Lexus NX 300h. Vi er med på en fødsel av en ny bil. I et segment Lexus ikke har vært før.

Ikke har de en stasjonsvogn, og ikke har de hatt noen mellomklasse-SUV. Dermed har Lexus kommet litt i bakevja for å fri til nordmenns ønskebil. Helt til nå. Det er bare å se på fronten på den nye NX 300h, så skjønner man at de vil gape stort.

For NX 300h er en bil som skal konkurrere med Volvo XC60, BMW X3, Range Rover Evoque, Mercedes-Benz GLK og Audi Q5. Endelig en japaner som kan yppe seg mot de store fra vesten blant den stadig voksende mellom-SUV-klassen.

Allerede før noen hadde sett mer enn et bilde. var de 170 bilene Norge i utgangspunktet skulle få, borte fra disken. Men nå har importøren fått bekreftet at de kan doble antallet innen året er omme. Det er ingen tvil om at Lexus-kvaliteten er etterspurt.

Og når den treffer såpass innertier som denne, smaker det av sølvskje allerede fra fødselen av.

Frekkere deisgn

Joda, Lexus har hatt storebror RX å by på. Men den koster en million, og kan vel ikke akkurat krones med noen designpris, heller.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer