SOS-knappen

Lite kjent knapp redder liv

Denne knappen finnes i alle nye biler siden 2018. Den kan redde liv, men nesten ingen vet hvordan det brukes.

LOV Å TRYKKE: E-Call systemet i bilen varsler automatisk ved en alvorlig ulykke. Blir du vitne til en ulykke eller selv har behov for nødhjelp, kan du trykke på denne røde knappen for hjelp. Foto: Rune Korsvoll
LOV Å TRYKKE: E-Call systemet i bilen varsler automatisk ved en alvorlig ulykke. Blir du vitne til en ulykke eller selv har behov for nødhjelp, kan du trykke på denne røde knappen for hjelp. Foto: Rune Korsvoll Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Siden april 2018, da EU bestemte at alle nye biler skal ha en SOS-knapp, er det solgt over 600 000 nye biler i Norge.

Vi har spurt et tilfeldig utvalg av rundt 20 bileiere om de kjenner til denne knappen og hvordan den fungerer. Et par stykker har en anelse, mens de fleste sier de ikke vet. Noen er ikke engang klar over at de her en slik SOS-knapp i bilen.

Det er skremmende, siden e-Call systemet, som det heter, faktisk kan redde livet ditt dersom du kommer ut for en alvorlig ulykke. Den kan også bidra til at du redder livet til andre som forulykkes på veien.

Varsler automatisk

E-Call systemet er designet for å varsle nødetatene dersom du kommer ut for en ulykke som er så alvorlig at kollisjonsputene i bilen din løses ut. Da sender sensorer i bilen automatisk en nøyaktig angivelse at stedet for ulykken til en alarmsentral.

VARSLER AUTOMATISK: Dersom du kommer i en alvorlig ulykke der kollisjonsputene i bilen din automatisk løses ut, varsler e-Call-systemet i bilen automatisk 113-sentralen og gir en nøyaktig stedsangivelse for ulykken. Foto: Rune Korsvoll
VARSLER AUTOMATISK: Dersom du kommer i en alvorlig ulykke der kollisjonsputene i bilen din automatisk løses ut, varsler e-Call-systemet i bilen automatisk 113-sentralen og gir en nøyaktig stedsangivelse for ulykken. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Det er mikrofoner i bilen som gjør at du eller en av passasjerene kan snakke med en operatør på alarmsentralen uten å bruke mobiltelefonen. Du kan dermed gi en beskrivelse av hva som har skjedd og alvorligheten av ulykken direkte til alarmsentralen dersom du er i stand til det.

Redder liv

Stein Pettersen er PR- og informasjonssjef hos Bertel O Steen i Norge og representerer bilmerkene i den nye Stellantis-gruppen. Det vil si blant annet Opel, Citroën, Peugeot, DS, Fiat og Jeep. Han forteller at de ikke har noen tall på hvor mange ganger e-Call-systemet i deres biler har varslet ved alvorlige ulykker, men at det har bidratt til å redde liv:

- At nærmeste 113-sentral får en nøyaktig angivelse av stedet for ulykken, gjør at hjelpen kommer raskest mulig fram. Ved alvorlige ulykker teller hvert sekund, sier Pettersen.

Trykk her

Ved en alvorlig ulykke fungerer e-Call-systemet altså automatisk. Det kan imidlertid også bli aktivert manuelt for å skaffe hjelp. Alt du behøver å gjøre er å trykke inn den røde SOS-knappen. Du kommer da i kontakt med en operatør på alarmsentralen og kan forklare hva som er situasjonen. Nødhjelp kan deretter bli sendt direkte til stedet du befinner deg.

VISER VEI: Når e-Call-systemet aktiveres eller du trykker på den røde SOS-knappen, får alarmsentralen nøyaktig beskrivelse av hvor ulykken har skjedd. Foto: Rune Korsvoll
VISER VEI: Når e-Call-systemet aktiveres eller du trykker på den røde SOS-knappen, får alarmsentralen nøyaktig beskrivelse av hvor ulykken har skjedd. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

I de aller fleste biler sitter denne knappen ved speilet på toppen av frontruten. SOS-knappen kan du for eksempel bruke dersom du er vitne til at en alvorlig ulykke har skjedd, du selv får behov for medisinsk nødhjelp mens du sitter i bilen eller du trenger å varsle om farlige situasjoner langs veien.

Bør vite om denne

Noen biler har også en knapp ved siden av, slik som på Skodaen på bildet. Her kan du i enkelte land trykke for å få informasjon om veiforhold, hoteller, restauranter eller hjelp ved tekniske problemer under kjøreturen. Da er det bilimportørens egen informasjonssentral du kommer i kontakt med. VW-systemet i Norge har imidlertid ingen slik service tilgjengelig.

Foreløpig finnes det ingen oversikt over hvor mange ganger dette systemet har stått for varsling av alvorlige ulykker langs veien i Norge. At det kan redde liv er det liten tvil om. Dersom flere bileiere lærer seg hvordan det fungerer, kan det kanskje redde enda flere.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer