Det er mange som mener klimaet er den store vinneren under den pågående coronakrisen. Og det er den trolig. Karantene og hjemmekontor har gitt opptil 40 prosent nedgang i personbiltrafikken i store deler av landet, særlig i de store byene, ifølge Statens vegvesen.

Sjekk de prisene!
Likevel registrerer målestasjoner langs veiene langt høyere forurensningsnivå i og omkring Oslo, ifølge Norsk institutt for luftforskning, NILU.
Fint vær
For det man måler høye verdier av nå, er forurensning av svevestøv. Det kommer i all hovedsak fra vei-, dekk- og bremseslitasje samt forbrenning av drivstoff.
Veiene blir et deponi av veistøv så lenge det er vått på veiene, slik det som oftest er om vinteren. Omtrent samtidig som coronaviruset stoppet Norge, kom sola. Det har vært mye tørt vær, mye vind og vindkast, samt ikke altfor stor nedgang i tungtrafikken.

Tungtrafikken bidrar omtrent like mye som personbiltrafikken som personbiltrafikken til luftforurensing, selv om den bare utgjør 10 prosent av den totale trafikken. Både slitasje og oppvirvling er større. Kontakten mellom dekk og veien - pluss turbulens fra bilen bidrar til at støvet kommer opp i lufta.

Skifte hjul selv? Husk dette!
Hvor mye som virvles opp, avhenger av trafikkmengde og hastighet. Nå er det fortsatt miljøfartsgrense i Oslo på 60 km/t.
Rene biler
Selv om nivåene av nitrogenoksyd er relativt lave på denne årstiden på grunn av bedre spredningsforhold, ser de en klar nedgang i konsentrasjonene før og etter coronatiltakene ble innført.
Det skyldes reduserte eksosutslipp, men også meteorologiske forhold, for andelen elbiler er høy og moderne tunge kjøretøy har betydelig lavere utslipp enn tidligere, ifølge NILU.
